Conan's First Date - Effigies

Conan's First Date - Effigies

Label : Eigen beheer | Archiveer onder stoner

Marcel H. : "Help, een emo band” was mijn eerste gedachte bij het lezen van de naam Conan's First Date. Maar godzijdank de eerste tonen van opener 'Effigy' bewezen dat de bandnaam me op het totaal verkeerde been gezet had. Een mix van Down, Pantera, Floodgate overspoelde me. Dus lekkere sludge met een sausje van stoner en southern rock.

Deze eigen beheer plaat bestaat uit twee delen. De eerste vier nummers zijn nieuw en de laatste vijf zijn al eens eerder uitgebracht onder de naam 'The Werewolf Rising'. Een groot verschil tussen de oude en nieuwe nummers is er niet te onderscheiden of het moet zijn dat men als nieuw nummer de cover 'Million Miles From Home' van de jaren negentig rave/techno band Dune opgenomen heeft. Dit nummer is stilistisch gezien een misser want ook al heeft men het nummer in een metal jasje gehesen het blijft een draak van een nummer. Een ander verschil is dat de oude nummers meer thrash invloeden bevatten, vooral 'HypoChrist' en 'The Werewolf Rising'. Na ettelijke malen de plaat aandachtig beluisterd te hebben kan ik concluderen dat mijn voorkeur naar de nieuwe nummers uitgaat. Vooral de vocalen zijn sterk verbeterd en doen me denken aan een kruising van Phil Anselmo met Kyle Thomas. Vooral de schreeuwgedeeltes doen denken aan Phil. Luister vooral eens naar opener 'Effigy' en je zult zien wat ik bedoel.

Muzikaal gezien is dus sludgy stonerish southern en af en toe thrashy met een bas die je huiskamer in knalt. Volume hoog en laten de glazen maar rinkelen. Lekkere nummers met een kop en staart die nergens in doelloos gejam verzanden. Al met al een prima eerste kennismaking voor mij met deze Hongaarse band. Maar, jongens doe iets aan die bandnaam. Minpuntjes zijn die Dune cover en het feit dat het een eigen smoel ontbeert. Wat niet is, kan nog komen, zullen we maar stellen.