Primal Fear - All Over The World

Primal Fear - All Over The World

Label : Frontiers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Nima : Primal Fear behoeft uiteraard geen introductie en is in de afgelopen dertien jaar een vaste waarde binnen de traditionele heavy metal scène geworden. Na acht studioalbums, een handjevol EP's en singles, een 'best-of' en een DVD, vond men de tijd rijp voor een live-registratie (de optredens van Wacken Open Air 2001 en de 'Black Sun' tour die op 'The History Of Fear' DVD niet meegerekend).

Tegelijkertijd met de live-CD 'Live In The USA', verscheen ook de DVD 'All Over The World'. Zoals ik in mijn review van het album heb vermeld, waren de nummers afkomstig van verschillende optredens, samengesmolten tot één geheel. Het eerste gedeelte van de DVD bevat livebeelden waarvan de nummers afkomstig zijn van zowel een show in Atlanata, Verenigde Staten als een show in Zwitserland. De setlist is nagenoeg hetzelfde, met het verschil dat de DVD verrijkt is met 'Seven Seals' en een vermakelijke soloduet tussen gitaristen Henny Wolter en Alex Beyrodt. Als mijn telling klopt, zijn de optredens vastgelegd met vijf camera's, die de band vanuit verschillende hoeken in beeld brengt en daarbij af en toe inzoomt op het publiek. Er is geen sprake van special effects of allerlei artistieke taferelen en wat je ziet is Primal Fear zoals die op het podium staat. Het is echter wel duidelijk dat men een eigen cameraploeg mee had op tour, want er wordt op de juiste momenten ingezoomd op de juiste muzikant. Deze beelden brengen de professionaliteit, enthousiasme en wilskracht van deze hardwerkende band goed in beeld.

Naast het concertgedeelte, krijgen we een "making of” van de laatste studioplaat '16.6 (Before The Devil Knows You're Dead)', waarbij naast de beelden van de band in de studio, alle individuele bandleden aan het woord komen. Interessant om een keer gezien te hebben, maar echter niet meer dan dat. De bootlegsectie bevat verschillende beelden van de band tijdens de tour over de hele wereld. Het beeld- en geluidskwaliteit is matig tot slecht en aangezien de meeste scène's maar kort zijn, vind ik deze sectie nogal overbodig. Wat echter wel de moeite waard is, is het hoofdstuk met de videoclips 'Killbound', 'Sign Of Fear', 'Fighting The Darkness', 'Six Times Dead (16.6)' en 'Metal Is Forever'.

Al met al is 'All Over The World' een aangename en vermakelijke DVD geworden. Voor Primal Fear fans is dit uiteraard een must, maar ook de fans van traditionele, regelrechte heavy metal en degenen die beter kennis willen maken met deze band, kunnen hun collectie verrijken met deze DVD.