Lyzanxia - Locust

Lyzanxia - Locust

Label : XIII Bis Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ramon : Zo, dat is even omschakelen. In de editie van september 2006 katapulteerde collega Ralph Lyzanxia in één keer op de bovenste plank van de beloftes, naar aanleiding van hun toen nieuwe album UNSU. En dat was nog met het stempel death metal. Welnu, daar is weinig meer van over. In de vier tussenliggende jaren is er heel wat gebeurd. Naast de personele wisselingen heeft Lyzanxia, geformeerd rondom de broers David (gitaar/zang) en Franck (eveneens gitaar en zang) Potvin, een behoorlijke gedaantewisseling ondergaan. De vele muzikale voorkeuren die worden gemixt in een melodieuze power metal, met veel elementen van melodieuze thrash, metalcore en hier en daar wat van het oude solowerk van Devin Townsend. Dat is mijn invulling overigens, dat claimen ze zelf niet.

De band bestaat al sinds 1996 (hoewel er 1998 op de site staat) en er zijn bands die meer haast maken met het uitbrengen van nieuw werk. Tussen de eerste en de tweede zat vier jaar en nu met 'Locust', hun derde schijf, moesten we wederom vier jaar wachten. Lyzanxia is typisch zo'n band waar je voor in de stemming moet zijn. De zang is krachtig en licht dramatisch, maar niet bijzonder breed geschakeerd. Ik heb de schijf een aantal keren gehoord en de ene keer ga je helemaal mee in de ritmische en melodieuze werkjes, terwijl je een andere keer hem gewoon bijna ongemerkt voorbij laat gaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit Franse gezelschap hun schijf live met verve zal verdedigen, want het zijn me wel even topmuzikanten bij elkaar. Ze verdienen het zeker een keer gehoord te worden door je. Maar je moet wel een beetje open minded zijn.