Dream Evil - Evilized

Dream Evil - Evilized

Label : Century Media | Archiveer onder

Ferdi : Dat was snel! Vorig jaar verraste Dream Evil met hun sterke power metal debuut DragonSlayer. Krap een jaar later verrast de band door te komen met een tweede cd. Weliswaar zit dit keer de verassing meer in de timing van de release dan in de muziek, maar toch. In vergelijking met het debuut klinkt Dream Evil niet origineler, maar wél verfijnder. De nummers zijn stuk voor stuk beter uitgewerkt en blijven net wat beter hangen. Wederom staan de gitaren en de zang op de voorgrond, waardoor het een echte gitaargeoriënteerde cd is geworden. Luister maar eens naar Break The Chains, het spooky Bad Dreams en Children Of The Night (het beste nummer van de cd) en je weet wat ik bedoel. De productie is geitekuttenvet, wat zeker bijdraagt aan de luisterplezier. Wel is het zo dat de cd, net als de voorgaande release, gebukt gaat onder een gebrek aan inventiviteit. Nu ben ik niet zo'n eikel die gaat lopen mekkeren over dat het niet origineel is, maar iets meer eigen initiatief zou wel worden gewaardeerd. Op het eerdergenoemde Children Of The Night bijvoorbeeld komt de band nog het dichtste in de buurt van een onderscheidend geluid, maar dit is over de hele linie zeker niet aan de orde. De vraag is natuurlijk of de band zelf eigenlijk wel een idee heeft van wat het echte Dream Evil geluid nou precies is; ik heb het in ieder geval niet kunnen ontdekken. Desondanks is Evilized een bijzonder lekkere power metal-cd die voldoet aan de eisen van deze tijd. De eerste cd kreeg van mij 85 punten, deze scoort 5 punten hoger.