Decrepit Birth - Polarity

Decrepit Birth - Polarity

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

William Kampen : Het is alweer twee jaar geleden dat het geniale album 'Diminishing Between Worlds' verscheen. Het eerste wat ik dacht toen ik dit album hoorde was: "Wow, zo had een album van Death anno 2008 geklonken. Laten we het even duidelijk maken voor iedereen. Death is mijn favoriete band in het death metal genre en het wil dan ook heel wat zeggen dat de heren van Decrepit Birth er in slagen om mij het zelfde gevoel te geven als dat ik altijd met Death heb gehad. Death was altijd net wat innovatiever dan andere bands in dit genre en in alle eerlijkheid, als je dat anno nu nog voor elkaar krijgt, ben je gewoon erg goed bezig. Vooral als je beseft dat het debuut album eigenlijk geen flikker aan was.

Hoe deze kerels het voor elkaar hebben gekregen om ineens in een fantastische band te transformeren, geen idee maar goed, ze hebben het wel even gedaan. Toen ik van baas Horst te horen kreeg dat het nieuwe album 'Polarity' door mij moest worden gedaan, verscheen er dan ook logischerwijze een brede glimlach op mijn gezicht, maar moest ik toegeven dat ik wel een beetje sceptisch was of het nieuwste werk het vorige schijfje zou overtreffen. Dit is dus niet het geval. Het is voor mij een album dat gewoon op een lijn ligt met 'Diminishing Between Worlds'. Of dat slecht is? Nee, integendeel. Het betekent dat de heren uit Santa Cruz er weer in zijn geslaagd om een erg goed album af te leveren. De combinatie van de hypersnelle prog-metal riffs en solo's, gecombineerd met het belachelijk knap technische drumwerk zouden je bijna laten vermoeden dat het algeheel te chaotisch gaat klinken maar dan komt de daadwerkelijke kracht van deze heren naar voren. Ze weten precies uit te kienen wanneer er een stapje terug moet worden genomen om het geheel wat ruimte te geven om te ademen. Op deze manier ontstaat er een uitstekende structuur in de nummers waar de liefhebber van zowel traditionele als avant-garde death metal liefhebber zich in kan vinden. 'Polarity' is een uitstekend album, al denk ik dat deze mannen hun volledige potentie nog niet hebben laten zien. Tot die tijd wacht ik en luister ik naar de laatste twee super albums.