Angelus Apatrida - Clockwork

Angelus Apatrida - Clockwork

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Ramon : Met het WK nog vers in het geheugen aan onze hoofdredactie de zware taak iemand te vinden die een Spaanse band van eerlijk commentaar wil voorzien. Dus nemen ze maar iemand met een Spaanse voornaam, maar daarbij houdt mijn Spaanse connectie ook gelijk wel weer op. Ik lust geeneens paella, maar ik ga mijn best toch doen objectief te blijven.

Laat ik eens bij het eind beginnen. Want daar vinden we een cover van Iron Maiden, te weten 'Be Quick Or Be Dead', een aanval op het journaille. Met dit liedje laat het jonge gezelschap weten een paar jaartjes terug in de tijd te kijken, over een behoorlijke muzikaliteit te beschikken (hoewel het origineel, met name op zang, vele malen beter is) en van een spannend gokje houden. Want een nummer van Maiden coveren, ik geef het je te doen. Ik zal er niet te lang bij stil blijven staan, maar dit soort avonturen kun je soms maar beter voor liveshows bewaren.

De band is in 2000 opgericht in een gebied waar de messenindustrie enorm heet te zijn. En dan zijn er nog wat wijnboeren en verder is er in de hele wijde omgeving geen ene reet te beleven. Al helemaal niet op muziekgebied, dus volgens zanger, gitarist en zelfbenoemd mastermind van de band Guillermo Izquierdo was het nogal een gevecht om naar buiten te treden met muziek. De bandnaam is het best te vertalen als "voortluchtige engelen”. Ze zijn geïnspireerd door de New Wave Of British Heavy Metal (NWOBHM) en the Bay Area thrash beweging. Voor deze schijf, heeft de band al twee albums uitgebracht. De grootste successen zijn nochtans wat optredens op nationaal niveau geweest. of daarmee heel Spanje bedoeld wordt, of de deelprovincies waarin ze leven, dat weet je bij Spanjaarden nooit.

De band hanteert een bijzonder helder geluid en ze weten duidelijk waarmee ze bezig zijn. Met technische vaardigheden en een flinke thrashy snelheid wordt de langspeler weggepoetst. En de eerder genoemde invloeden zijn duidelijk terug te horen. De zang is afwisselend clean en thrash georiënteerd, uit het eind van de jaren tachtig, vlak voordat death metal zijn intrede zou doen. Een beetje wat Alexi Laiho (Children Of Bodom) ook doet. De muziek sprankelt van enthousiasme en energie. Ik hoop dat ze airco in de studio hebben gehad. Briljante band, ik kan niet anders zeggen, maar het kan zijn dat je je even door de zang heen moet werken. Die is niet slecht, maar anders dan je misschien gewend bent. Daardoor zijn ze iets moeilijker te categoriseren en is een vast publiek vinden mogelijk iets lastiger, maar geef het een kans.