Amorphis - Forging The Land Of Thousand Lakes

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video

Richard G. : Als n van de laatste der (relatief) groten in de metalwereld komt Amorphis anno 2010 (eindelijk) ook met een DVD release. Een aardige bijkomstigheid is dat 'Forging The Land Of Thousand Lakes' niet alleen de eerste DVD is voor deze grondleggers van de melodische death, het markeert ook het twintig jarig bestaan van de band. Men pakt dan ook uit met een zeer omvangrijk en professioneel product.

De eerste DVD bevat een registratie van een live concert dat Amorphis gaf in november 2009. De Forging The Land Of Thousand Lakes tour, ter promotie van het laatste album 'Skyforger', liep op z'n eind en men streek neer in Oulu, Finland. Voor een uitzinnig thuispubliek zien we Amorphis een praktisch perfecte best of show neerzetten. Voor mensen die in oktober bij de Nederlandse show aanwezig waren zal de set een feest der herkenning zijn. Het is ook hier dat Tomi Joutsen de show kleur geeft met zijn krachtige grunts, prachtige cleane zang en energieke podiumaanwezigheid. De band is in topvorm en laveert moeiteloos tussen death metal klassiekers van doorbreekalbum 'Tales From The Thousand Lakes' (zoals 'The Castaway' of 'Black Winter Day') en epische moderne composities als 'Majestic Beast' of 'Sampo' van 'Skyforger'. Het enige puntje van kritiek dat ik kan verzinnen op dit zeer verzorgde product is dat de publieksinteractie volledig in het Fins is, wat misschien minder leuk is voor de internationale kopers van dit product.

Op de tweede DVD vinden we nog een registratie van het optreden op het Duitse Summer Breeze festival in 2009. Een uur lang speelt de band wederom op de toppen van haar kunnen. Beetje jammer is wel dat deze kortere set slechts n ander nummer ('Leaves Scar') bevat dan het optreden op de eerste DVD. Het bonusmateriaal bestaat uit alle clips tot en met die van de laatst uitgebrachte single 'From The Heaven Of My Heart', een fotogalerij en een documentaire over de levensloop van de band. In het Fins (maar gelukkig met Engelse ondertiteling) wordt ieder album in de context van de carrire van de band besproken en vergezeld van (backstage) beelden uit die tijd. Het is leuk dat hierbij ook enkele oud-bandleden aan het woord komen, maar gek genoeg ex-zanger Pasi Koskinen niet.

Al met al is 'Forging The Land Of Thousand Lakes' een prima en goedgevulde DVD waar iedere fan een aantal uurtjes plezier aan zal beleven.