Accept - Blood Of The Nations

Accept - Blood Of The Nations

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Ha, kijk, hier wordt ik nou vrolijk van! Een afgeschreven ouwe-lullen band uit de jaren tachtig die genadeloos hard terugkomt met een dijk van een traditionele metal plaat. Het was alweer zo'n veertien jaar geleden dat de laatste reguliere Accept studio-plaat 'Predator' het levenslicht zag, maar anno 2010 is dan toch eindelijk de opvolger 'Blood Of The Nations' verschenen. Zonder brulboei Udo Dirkschneider, dat wel, maar in ex-TT Quick shouter Mark Tornillo hebben ze een meer dan adequate vervanger aangetrokken, die eenzelfde type stemgeluid heeft als "der Udo”. De ritme-sectie wordt nog steeds gevormd door drummer Stefan Schwarzmann en bassist Peter Baltes, terwijl Hermann Frank en Wolf Hoffmann het zeer goed ingespeelde gitaristenduo vertegenwoordigen.

Men heeft duidelijk het heilige vuur weer gevonden (dat bleek overigens al tijdens hun concert in de Pul in Uden een aantal weken geleden!) en een twaalftal zeer fraaie traditionele metal nummers geschreven, goed voor ruim zevenenzestig minuten kwaliteitsmetal. Opener 'Beat The Bastards' laat al meteen horen hoe de vork in de steel zit en is een nummer wat er gewoon om vraagt om je nekspieren te testen. Zo zijn er wel meer van dat soort knallers te vinden op dit plaatje, zoals 'Teutonic Terror', de single-track 'The Abyss' en 'Locked And Loaded' om er maar een paar te noemen. De plaat staat vol met smeuige en smerige riffs en de bij tijd en wijlen zeer virtuoos opgebouwde gitaarsolos zijn om je vingers bij af te likken. Het doet me goed om te constateren dat mijn favoriete Duitse metal band weer helemaal terug is aan het front van de metal scene en dat men de tijden van 'Breaker' en 'Restless And Wild' weer een beetje doet herleven. Als je van goed uitgevoerde traditionele heavy metal houdt, kun je deze maand moeilijk om deze 'Blood Of The Nations' van Accept heen! Welkom terug, jongens!