Sevendust - Cold Day Memory

Sevendust - Cold Day Memory

Label : | Archiveer onder nu metal

Richard G. : Wat hebben groepen als Godsmack, Disturbed, Staind, Puddle Of Mudd, Drowning Pool en, inderdaad, Sevendust het onderwerp van deze recensie met elkaar gemeen? Het zijn allemaal nu metal nageboorten die tijdens de hoogtijdagen van Korn, Limp Bizkit en Slipknot één of twee clips hadden die regelmatig gedraaid werden, zodoende wel wat albums verkochten en fans genereerden, maar nooit dezelfde impact hadden als de grote drie. Eén, hooguit twee, jaar later was bijna iedereen in Europa ze weer vergeten (op een handvol hardnekkige fans na - respect), temeer daar de meeste bands alleen nog maar in het thuisland toerden.

Groot was dan ook de verrassing toen ik 'Cold Day Memory' toegeschoven kreeg. Na het album 'Home' (2001) en de bijbehorende single 'Denial' had ik nooit meer iets van deze has-beens met soulvolle zanger vernomen en eigenlijk vond ik dat helemaal niet erg. 'Cold Day Memory' blijkt toch alweer het achtste album van de groep te zijn en wat research leert dat dit het eerste album sinds 2003 is met de teruggekeerde gitarist en songschrijver Clint Lowery. Op het eerste oor lijkt voor Sevendust de tijd stil te hebben gestaan: het groovy riff werk, gladde meezingrefreinen en de krachtige cleane zang van Lajon Witherspoon is praktisch hetzelfde als vroeger. Het absolute dieptepunt hierbij is 'The End Is Coming', waarbij de hoofdriff gekopieerd is van Drowning Pool's hit 'Bodies'. Met wat lomp geschreeuw en een aantal puntige melodieuze gitaarloopjes probeert men krampachtig interessant te blijven voor de death/metalcore jeugd. Al met al komt 'Cold Day Memory' op deze manier een beetje gelikt en berekenend over. Tezamen met song materiaal dat weinig relevant is, zou het mij niets verbazen als Sevendust het zelfs in Amerika moeilijk gaat krijgen om te overleven.