Kataklysm - Heaven's Venom

Kataklysm - Heaven's Venom

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Stelt u zich de volgende situatie voor: u zit in een donkere, afgesloten ruimte achter een tafel waarop alle tien de albums van de Canadese death metalveteranen Kataklysm liggen uitgespreid. Achter u staat een geluidsinstallatie met een tien CD wisselaar. Volledig gerandomiseerd gaan er nu tien nummers gedraaid worden en het is uw taak om te raden van welk album het nummer afkomstig is. Hoeveel denkt u dat u er goed zou hebben?

Deze Kataklysm herkenningsquiz is natuurlijk een variant op de bierbrouwers smaaktest. Het word gezegd dat voor een geblinddoekte leek alle pils van alle bierbrouwers in Nederland hetzelfde zal smaken en dat zelfs de echte kenner hier nog wel eens lelijk de mist in zou gaan. Nu wel, datzelfde principe gaat ook op voor het oeuvre van Kataklysm. Ik ben benieuwd of de die-hard fan meer dan de helft goed zou hebben. Hoewel het in augustus te verschijnen tiende hoofdstuk, getiteld 'Heaven's Venom', kwalitatief zeker niet teleurstelt en over het geheel genomen zelfs beter is dan voorganger 'Prevail' (2008), is er wederom helemaal niets nieuws onder de zon.

Het zijn de heerlijk vette grooves (met dank aan mixer Tue Madsen) in 'Hail The Renegade' en 'Push The Venom', de prettig zeurende melodie in het refrein van 'At The Edge Of The World' en een aantal stoere solo's (bijvoorbeeld in 'As The Wall Collapses') die u zouden kunnen helpen bij de quiz, maar voor de rest wijkt 'Heaven's Venom' bijzonder weinig af van de laatste paar albums. Wat mij betreft is deze weer alleen voor de rijke stinkerds, fans en verzamelaars.