Jorn - Dio

Jorn - Dio

Label : Frontiers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het is bij de meesten wel bekend dat de kleine man met de grote stem Ronnie James Dio, samen met David Coverdale, n van de grote voorbeelden en invloeden was op de Noorse klasbak Jorn Lande. Zonder Ronnie James Dio zou Jorn Lande nooit de zanger zijn geworden die hij nu is en vandaar dat hij het idee opvatte om zijn waardering te uiten middels een tribute-album simpelweg getiteld 'Dio'. Nu is de timing niet bepaald optimaal te noemen, daar Ronnie helaas enkele weken voor de geplande release van dit tribute-album overleed en dat er nu velen zullen zijn die dit als een vorm van lijkenpikkerij zullen gaan zien. Niets is echter minder waar, want Jorn wilde in eerste instantie de release nog uitstellen of zelfs helemaal afblazen, maar gelukkig heeft de platenmaatschappij hem hiervan weerhouden.

Inderdaad gelukkig maar, want de uitvoeringen van de twaalf Dio-nummers die hier door Jorn vertolkt worden zijn gewoon prima te noemen. Natuurlijk heeft de stem van Jorn een andere klankkleur, maar hij geeft dan ook een eigen vocale invulling van de nummers in plaats van een poging te doen om Dio te kopieren (iets wat trouwens toch nagenoeg onmogelijk is in mijn beleving!). Qua song-keuze heeft hij niet alleen de meest voor de hand liggende nummers zoals 'Shame On The Night', 'Stand Up And Shout', 'Straight Through The Heart' (in een live-uitvoering) en 'Don't Talk To Strangers genomen, maar ook wat minder bekende Dio-song ('Push', 'Night People'en 'Sunset Superman' bijvoorbeeld) en zelfs een Rainbow- ('Kill The King') en een Black Sabbath-nummer ('Lonely Is The Word - Letters From Earth') toegevoegd. Meest in het oog springende nummers is echter de ruim acht minuten durende persoonlijke hommage aan Dio getiteld 'Song For Ronnie James', dat tekstueel grotendeels opgebouwd is uit stukken van Dio-songs en dat gewoonweg een fantastisch nummer is.

Het moet wel worden gezegd dat ik een voorkeur blijf hebben voor de originele uitvoeringen, maar dat ik de Jorn-versies ook zeker wel kan waarderen. Dio is en blijft nu eenmaal uniek! Dat neemt niet weg dat deze 'Dio'-plaat mij zeker is bevallen en ik zou de Rainbow-, Black Sabbath- en Dio-liefhebbers dan ook zeker willen aanraden om dit eens uit te proberen. Ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt.

Tracklisting:
1.Song For Ronnie James
2.Invisible