Dante - Saturnine

Dante - Saturnine

Label : ProgRock Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart D. : In dit nummer van Lords of Metal verbinden we twee recensies. Deze band, Dante, wordt vergeleken met de band FramePictures, die haar eigen gespiegelde recensie heeft in dit nummer. De vergelijking wordt niet alleen gemaakt omdat beide bands hun album officieel dertien juli via Progrock Records uitbrachten, maar ook omdat ze enigszins in hetzelfde vaarwater zitten, edoch ook enkele opmerkelijke verschillen aan boord hebben. En wat is nu een helderdere manier om die verschillen in benadering aan te duiden dan twee zaken met elkaar te contrasteren?

'Saturnine' is Dante's tweede album, en wat we krijgen is een album dat "prog" op haar buik heeft staan. Stel je Fish voor die zingt met een Dream Theater begeleidingsband. Dat is wel zo'n beetje de best mogelijke platte vergelijking die te maken valt. Nou, en om met het slechte nieuws te beginnen: dat is precies het probleem. Dit is "prog" en absoluut geen prog. Het is een kopieëren van dingen die de band mooi vindt. Maar is dat altijd slecht? Dante weet enkele memorabele momenten te bouwen met die formule, voornamelijk veroorzaakt door enkele gepassioneerde en aanstekelijke refreins. In 'All My Life' is het stuk "I thought you should know/ This is all I am/ This is all I got to give/ If that's alright/ If that's ok/ We're gonna see the day" zo meeslepend en emotioneel als progressieve muziek maar zijn kan. Maar emoties kunnen oud worden. Uiteindelijk is er een hoop zelfmedelijden aanwezig in de teksten, waardoor het een eendimensionale affaire neigt te worden. Om tot een vergelijking met FramePictures te komen: hoewel hun zang nooit zo emotioneel geladen is als die van Dante, zijn hun thema's veel gevarieerder waardoor je meer op het puntje van je stoel blijft zitten. Dit geldt ook voor het instrumentale werk: Dante heeft genoeg wendingen in de zak, maar ze zijn allemaal behoorlijk droog en voorspelbaar. Voeg daaraan een productie toe die de dynamiek om zeep helpt en ervoor zorgt dat de nummers teveel hetzelfde klinken, en het album wordt een beetje saai om in één ruk uit te zitten.

Het boekwerkje is wat al te enthousiast bewerkt met photoshop: niet erg subtiel en goed geproportioneerd, maar je kunt de tijd en aandacht zien die erin is gestopt. Dat maakt het eigenlijk best schattig. Als je op zoek bent naar een traditioneel prog schijfje met wat rock/metal wendingen, kan het geen kwaad je oor even bij 'Saturnine' te luister te leggen.