Black Majesty - In Your Honour

Black Majesty - In Your Honour

Label : Limb Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Black Majesty is al jaren geen onbekende onder fans van melodieuze power metal met een progressieve touch. Het Australische kwartet maakte gelijk met hun debuut 'Sands Of Time' uit 2003 al een goede indruk en leverde daarna met 'Silent Company' (2005) en 'Tomorrowland' (2007) nog twee fantastische platen af. Vooral 'Silent Company' liet een enorme stap vooruit zien en wist mij dankzij zijn snellere en meer agressieve kant meer aan te spreken dat het debuut. Op 'Tomorrowland' trok men die lijn door, maar de verassing (als daar ooit sprake van was) was er inmiddels van af.

Anno 2010 zijn we bij album nummer vier beland en het is eigenlijk precies geworden wat je van Black Majesty had mogen en kunnen verwachten; melodieuze, Europees-klinkende power metal in het straatje Lanfear, Mob Rules, Stratovarius en uiteraard Helloween en consorten. De band heeft wederom negen kwalitatief hoogwaardige, maar makkelijk verteerbare songs afgeleverd, die perfect aansluiten bij de band's repertoire. Al vanaf de eerste tonen van opener, 'Far Beyond', klinkt men herkenbaar en bewijst geen millimeter van hun traditionele koers te zijn verwijderd. In vergelijking met de twee voorgangers heeft men op 'In Your Honour' het gaspedaal minder hard ingedrukt en heeft men zich meer geconcentreerd op pakkende mid-tempo stukken. Gelukkig wordt de tempo in songs zoals het magnifieke 'Further Than Insane' of de prachtige afsluiter 'Withing Hour' (nee, geen cover) omhoog gegooid. Hoewel ik het melodieuzere karakter van het album absoluut kan waarderen, maken de nummers iets minder indruk op mij dan bijvoorbeeld 'Silent Company'.

Begrijp me echter niet verkeerd, want 'In Your Honour' staat garant voor een kleine drie kwartier pure power metalgenot. Er is wederom een grote rol weggelegd voor gitaristen Steve Janevski en Hanny Mohamed, die de ene mooie solo en pakkende riff na de ander uit hun mouw schudden en John Cavaliere schittert als altijd met zijn vocale prestaties. Bovendien is dit geluidstechnisch misschien wel bet bestgeproduceerde werk van de heren tot nu toe. Naast de trouwe diensten van Endel Rivers heeft men namelijk beroep gedaan op Roland Grapow (Masterplan) en Uwe Lulis (Rebellion), die het geluid net dat beetje extra kick hebben gegeven. Kort gezegd is 'In Your Honour' een typische Black Majesty album en een puike power metal album geworden, die de fans van de band en het genre zeker niet zal teleurstellen.