Solace - A.D.

Solace - A.D.

Label : Small Stone Records | Archiveer onder stoner

Wim : Apart schijfje dit. De band heet Solace en komt uit de omgeving van New Jersey, USA. In 2006 en in 2009 stonden ze reeds op Roadburn in Tilburg en qua muziek is dat een perfecte match. Een mix van Black Sabbath, moderne stoner en een vleugje Mastodon. Gestart in 1994 onder de naam Godspeed met het album 'Ride' maar onder de bezielende leiding van gitarist Tommy Southard en bassist Rob Hultz is men geëvolueerd tot Solace, een groovende machine van het zuiverste soort.

Dit alweer zesde album 'A.D.' staat vol met smeuïge slow- en midtempo riffs met tussendoor de chaos en gekte van een band als Mastodon. Luister maar eens naar een track als 'The Immortal, The Dead And The Nothing' en je hoort de niet voor de hand liggende combinatie van de riffs en de sfeer van Black Sabbath, doorspekt met de gejaagdheid van een Jane's Addiction. Bijzonder. De heren Southard en Daniels verblijden de luisteraar met geweldig solo werk ('Six-Year Trainwreck') en zompige moerasriffs ('Down South Dog' in de beste Trouble-traditie). De band zoekt het vooral ook in lengte van de songs: de kortste track duurt vijf minuten, de langste bijna tien minuten. Uitzondering daarop is de vreemde eend in de bijt 'The Skull Of The Head Of A Man' waar de band na een rustig begin bruut gas geeft en tweeënhalve minuut thrast. Het album werd in maar liefst vier verschillende studio's opgenomen onder leiding van vijf verschillende engineers die er gezamenlijk voor hebben gezorgd dat het album machtig doomy klinkt. Mijn favoriete track is 'Borrowed Immunity' vanwege de effectieve mix van mysterie en sfeer, aangevuld met traditionele doom riffs.