Sacrilege - Reaping the Demo(n)s

Sacrilege - Reaping the Demo(n)s

Label : Xtreem Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Pim B. : Sacrilege is een 'rare' band in de geschiedenis van de Britse harde muziek. Zoals vaak bij bands die van grote invloed zijn geweest op anderen heeft ook Sacrilege nooit echte waardering gekregen. De band werd in 1984 opgericht door leden die in punkbands als Varukers, Warwound en Innocent Victims actief waren geweest en de eerste demo's lieten ook een vergelijkbare punksound horen, dus vrij snelle, harde en agressieve punk.

Na wat bezettingswisselingen werd ook de sound wat anders. Als n van de eerste bands in Engeland werd een mix van punk met metal doorgevoerd. Bands als Slayer en Trouble (beiden ook met een vrij tegenstrijdige sound) kregen ook een invloed op Sacrilege en op de derde en vierde demo hoorde we een redelijk apart geluid. Dat deze sound later talloze crust acts maar ook een band als Bolt Thrower zwaar heeft benvloed mag niet onvermeld blijven.

Nu zijn de vier demo's die Sacrilege tussen 1984 en 1986 opnam op cd gezet en de laatste demo opent de plaat. Je krijgt dus eerst het meer metalen geluid te horen en dan snap je meteen de invloed op Bolt Thrower ook. De eerste demo staat als laatste op de schijf en daar is het punk wat de klok slaat. Op zich een zeer aardig overzicht van deze Engelse band. Er is ook een tweede cd toegevoegd met daarop een liveshow uit 1986 en wat opnames die live in de Rich Bitch studio zijn ingespeeld in 1987. Kortom een mooie overzichtsrelease van een ondergewaardeerde band die in Engeland een belangrijke rol gespeeld heeft in de crossover tussen punk en metal.