Sinner - There Will Be Execution

Sinner - There Will Be Execution

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Tormentor Erich : Al vanaf 1982 maakt bassist en zanger Mat Sinner platen geschroeid op de Hardrock en Heavy Metal leest. In deze meer dan 20 jaar heeft hij zo'n 16 releases uitgebracht en zeker het dubbele aan muzikanten zien komen en gaan. Zo heeft hij o.a. gitarist Hermann Frank van Accept, drummer Edgar Patrick van Bonfire en gitarist Andy Susemihl van U.D.O. in de band gehad.
Anno 2003 ziet de 17e plaat het levenslicht: 'There Will Be Execution'. Mat Sinner is wars van mode en dat is een pluspunt want 'Execution' is een lekker Hardrock/Heavy Metal album geworden in de beste traditie van dit genre. Geen overduidelijke effecten, geen orkesten of koortjes, maar wel sterke nummers met een solide muzikale basis.

De 11 songs zijn verdeeld in 2 ballads, een aantal uptempo Metal-tracks en een paar loggere Hardrockers. Negatief is de ballad 'The River'. Dit nummer is wat te gelikt t.o.v. de rest van de plaat (ik zou bijna zeggen te Amerikaans). De afsluiter 'Crown Of Thorns' is zelfs akoestisch, en ik zit daar totaal niet op te wachten, alhoewel het nummer nog geeneens slecht is. De overige 9 Nummers vergoeden dit echter ruimschoots door wel flink te knallen. Luister maar eens naar de opener 'Higher level Of Violence' of de titeltrack. De band klinkt gedreven en ingespeeld. Men laat genoeg ruimte voor solo┬┤s en drumroffels en de krachtige up to date productie van Meneer Mat himself laten de plaat verder flink 'rocken'. Pas bij het vierde 'Die On Command' verruilt men de snelheid wat meer voor zwaarte, en dit zonder aan kracht in te boeten. Verdere songs zoals 'Finalizer' en 'Black Monday' gaan gelijk goed in het gehoor, maar dit geldt eigenlijk voor alle tracks. Het is jammer dat de cd maar 45 minuten duurt, men had voor mij nog wel 1 of 2 extra tracks erop mogen zetten.

Ik hoop voor Sinner dat men met deze plaat ook buiten Duitsland wat meer succes oogst want ze leveren gewoon een prima cd af in dit genre.