Lacrimosa - Echos

Lacrimosa - Echos

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Tim V. : Anderhalf jaar na het populaire album ''Fassade'' (wat het tot nummer 20 schopte in de Duitse charts), komt Lacrimosa met hun opvolger 'Echos”. Ik had dus ook zeker hoge verwachtingen van dit album, maar het kostte me dit keer veel moeite om de plaat te kunnen beluisteren, omdat ik dit album op een tape heb gekregen. Het gebeurt wel vaker dat labels in plaats van promo CD's tapes opsturen, met de ijdele hoop dat de nieuwe nummers niet meteen op Internet staan, Nou denk ik persoonlijk niet dat het veel uitmaakt, illegaal downen gaat toch wel gebeuren, maar ik mocht dus weer het tape-deck installeren, welke inmiddels ruimte had gemaakt voor de dvd speler, lastig allemaal hoor… Maar goed, dat zal iedereen lekker interesseren wat voor moeite mij dat gekost had, terug dus naar de het bespreken van het album.

Ik moet de band toch nageven dat zij lef heeft. Om je nieuwe album te openen met een klassiek getint stuk (zonder zang, gitaren of drums) van twaalf en een halve minuut… dan moet je toch redelijk overtuigt van jezelf zijn. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die dit direct overslaan en het meer zien als een uit zijn krachten gegroeid intro. Het tweede nummer "Durch Nacht Und Flut'' is inmiddels wel bekend van de gelijknamige single, tegelijk een van mijn favoriete nummers van dit album. Het nummer "Sacrifice” is weer een redelijk heavy nummer van de band, waarbij vooral de zang van Tilo opvalt. Na dit nummer is er weer ruimte voor een track gezongen door Anne. Helaas ben ik nooit zo onder de indruk geraakt van haar zangkwaliteiten, maar tijdens dit nummer klinkt ze verassend. Als afsluiter van de cd heeft de band gekozen voor een requiem met piano en basviolen. Verder is het album wederom de bekende mix van klassieke stukken muziek aangevuld met gitaren, bas en drums. Iets wat de band ook enig in zijn soort maakt (naast de Duitse taal). Ik moet wel zeggen dat de band op dit album wat meer voor de orkestrale stukken heeft gekozen. Hierdoor voorkomt de band in herhaling te vallen, maar ik denk dat er wel wat mensen zijn die het album een aantal keren moeten beluisteren voordat ze het op waarde weten te schatten. Al met al een afwisselend en emotioneel album wat wel wat 'rustiger' klinkt dan zijn voorgangers. De release is gepland op 27 januari.