Fallingice - Meatsuit

Fallingice - Meatsuit

Label : UKDIVISION Records | Archiveer onder alternative / pop

Wim : Kijk eens aan, een CD uit Pisa, Italiƫ. Te scheef om waar te zijn. Flauw grapje Wim. Fallingice - vreemde naam, zo achter elkaar geschreven - is een trio die met 'Meat Suit' - eveneens een vreemde naam - haar debuutalbum uitbrengt. In verschillende line-ups is de band al sinds 1999 met muziek bezig. Het enige bandlid dat er vanaf het begin bij is, is zanger/gitarist/componist Vice. In 2007 werd de eerste EP 'Lymph' uitgebracht wat er later voor zorgde dat de band een deal kon sluiten met het Engelse indie label Ukdivision Records. Naast Vice bestaat Fallingice momenteel uit drummer Fab en bassist Bem. De Italianen spelen een soort van alternatieve, heavy rock die bijvoorbeeld ook uit Seattle had kunnen komen.

Ja, na een paar luisterbeurten heb ik voor mezelf een omschrijving gevonden die het meest hout snijdt: grunge doorspekt met emo. Kijk, tracks als 'Soap Bubble' en 'Breathing Machine' lijken erg veel op het werk van Nirvana, met name ook vanwege de zang die erg Cobain-achtig klinkt. 'Hands In Chains' en 'Memories' gaan daarentegen veel meer richting emo. Afsluiter 'My Cold Heart' doet vervolgens weer denken aan Alter Bridge of Staind. Vreemd is wel dat de CD opent met 'Unclear' en 'Another Day', nummers die qua stijl compleet afwijken van het andere materiaal. Deze twee tracks gaan veel meer richting alternatieve pop of rock en zijn minder heavy dan de rest van het materiaal. 'Another Day' is overigens het nummer waarmee de band reeds in 2001 een Italiaanse muziekwedstrijd won. Wellicht dat de band in de loop der jaren dus heeft gekozen voor een meer heavy koers. Kortom: een verzorgde, prima in het gehoor liggende CD, zonder wereldschokkende composities of technisch vernuft.