Witchery - Witchkrieg

Witchery - Witchkrieg

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Sicktus : Rol de rode loper uit en buig diep, want hier is Witchery. Met (voormalig) leden van Bloodbath, Opeth, Arch Enemy, Marduk, Dismember, The Haunted, Mercyful Fate, Spiritual Beggars en Nifelheim in de gelederen kun je er haast niet omheen om even bij de samenstelling stil te staan. Zeg nou zelf, 'doorstart van Satanic Slaughter' klinkt toch net even anders als omschrijving... En alsof de verwachtingen dan nog niet hoog genoeg zijn, komen er nog een paar gastmuzikanten langs. Hank Shermann (Mercyful Fate), Gary Holt en Lee Altus (Exodus), Andy LaRocque (King Diamond), Jim Durkin (Dark Angel) en Kerry King (Slayer) leverden allemaal een stukje solistisch geriedel. Toch ook niet de minsten.

Goed, kan Witchery de verwachtingen waarmaken? Dat hangt uiteraard helemaal van je verwachtingen af. Als je afgaande op bovenstaande 'Zweedse Metal Encyclopedie' per band enkele kenmerkende elementen plukt en die eens flink met elkaar vermengd, kom je al een heel eind. Toe maar, doe eens een poging... Ok, als je nou iets in je hoofd hebt waarbij de geest van rock-'n-roll, lol maken, zelfspot en pure, oprechte muziek van Nifelheim en Bloodbath flink doorklinken, aangevuld met de thrash invloeden van The Haunted, melodische en heavy elementen van Mercyful Fate, de rauwheid van Dismember en de nu eens meer naar death metal neigende strot van Legion, dan zit je gebeiteld.

Of de heren nou meer de death metal hoek opzoeken ('Wearer of Wolf's Skin'), een flinke dosis uptempo thrash afleveren (titelnummer 'Witchkrieg', 'The Reaver') of grooven als een idioot ('From Dead To Worse', 'Devil Rides Out'), alles wordt uit de speakers geslingerd met de kracht van een band die zijn muziek wel, maar zichzelf niet zo serieus neemt. Verfrissend in zijn puurheid. De productie knalt, de nummers grooven, beuken en ronken er op los en eigenlijk zijn de amper 35 minuten te kort. (Speelduur zonder het limited digipack bonusnummer 'Hung, Drawn And Quartered' - op moment van schrijven nog onduidelijk of dit een Cancer cover is - Sicktus) Als er zoiets zou bestaan als een 'zomerhit' voor liefhebbers van thrash en death metal dan kon dit 'm weleens zijn. Witchery is als een koud biertje als je dorst hebt.