Judas Priest - Live In London

Judas Priest - Live In London

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Horst : Het laatste studio album van de Britse Heavy Metal opa's - 'Demolition' - viel mij persoonlijk zwaar tegen. Zeker als je je bedenkt dat ertussen dat album en het uitstekende 'Jugulator' ruim vier jaar zat. Genoeg tijd dus om een paar knappe nummers te schrijven. Tussen die twee platen in verscheen er in 1998 ook een live-album; '98 Live Meltdown'. Een prima live plaat, waarop Ripper Owens liet zien weinig onder te doen voor Rob Halford. We zijn nu in 2003, en alweer ligt er een live dubbelaar voor mijn neus; deze keer getiteld 'Live In London'.

De opnames zijn gemaakt tijdens de 'Demolition' tour, en uiteraard in London (duh!). Nu zal iedereen die de band kent wel weten dat Judas Priest live altijd toppie speelt, en dat is dan nu ook weer het geval. Ripper is prima bij stem, de band is lekker op dreef en het publiek enthousiast als altijd. In feite klink deze schijf net zo goed als '98 Live Meltdown', maar tegelijkertijd is dat ook de zwakte van de plaat...

Het zit namelijk zo. Judas Priest tourt natuurlijk al eeuwenlang de planeet rond, en bij ieder concert spelen ze uiteraard de publieksfavorieten: 'Metal Gods', 'Grinder', 'Touch Of Evil', 'Blood Stained', 'Victim Of Changes', 'Ripper', 'Diamonds & Rust', 'Green Manalishi', 'Burn In Hell', 'Breaking The Law', 'You've Got Another Thing Coming', 'Painkiller', 'Hellion/Electric Eye', 'Living After Midnight', 'Hell Bent For Leather'. Al deze nummers vinden we terug op zowel '98 Live Meltdown' als op 'Live In London', in nagenoeg dezelfde uitvoering. In feite overbodig dus, en zeker de wat oudere tracks, want die staan al zowat op ieder Judas Priest live album.

Wat maakt de boel dan wel interessant voor de liefhebber? Uiteraard de nummers die niet op '98 Live Meltdown' staan. Dat zijn dus 'Heading Out To The Highway', 'The Sentinel', 'One On One', 'Running Wild', 'Feed On Me', 'Beyond The Realms Of Death', 'Hell Is Home', 'Desert Plains', en 'Turbo Lover'. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat een enkele CD wel voldoende was geweest, althans, voor de niet fanatieke Judas Priest fans. Van hetzelfde concert namelijk verscheen er een paar maanden geleden ook al een DVD, en daar op ontbreken er een aantal nummers die je op de dubbel-CD wel tegenkomt, te weten 'Heading Out To The Highway', 'Grinder', 'The Sentinel', 'Green Manalishi', 'Beyond The Realms Of Death', en 'You've Got Another Thing Coming'.

Dus in het kort komt het hier op neer. Wil je leuk Priest beeldmateriaal en heb je geen behoefte aan de weggelaten nummers dan is de DVD waarschijnlijk de beste keus. Interesseren bewegende beelden je geen moer maar wil je de nummers hebben die niet op '98 Live Meltdown' stonden dan is de live dubbelaar echt iets voor jou. Wil je alleen het beste live werk van zowel de Halford en Ripper Owens periode dan raad ik je aan het te houden bij 'Unleashed In The East' en '98 Live Meltdown' (ik ben namelijk wat meer gecharmeerd van de tracklist op '98' live plaat). Ben je echter een fanatieke Priest fan dan ben je aan de beurt, en kan je twee keer gaan afrekenen, want qua kwaliteit wordt er gewoon goed werk afgeleverd.

Tot slot een kleine kanttekening. Dat er zo snel weer een live plaat wordt uitgebracht kan duiden op een creatieve crisis binnen het Judas Priest kamp, of er moet gewoon op een makkelijke manier geld verdiend worden. En ondanks alle ontkenningen over een aanstaande reunie met Rob Halford heb ik toch het vage idee dat dit wel eens de zwanenzang van Ripper Owens kan zijn geworden...de geschiedenis heeft ons namelijk geleerd dat bands die zo fanatiek mogelijk ontkennen weer zaken te doen met bepaalde ex-leden precies datgene gaan doen wat ze schijnbaar niet willen. Voorbeelden genoeg: Deep Purple, Slayer, Kiss, UFO, Whitesnake, Scorpions, Exodus, Metal Church, MSG, Black Sabbath, Annihilator...moet ik nog doorgaan? Het zal me dan ook niks verbazen als Judas Priest dit jaar ook in het rijtje komt te staan.