Immortal - The Seventh Date Of Blashyrkh

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: DVD/Video

Neithan : Eindelijk, een live-dvd van Immortal. Ja, okay, er was een bonus-dvd bij de cd 'Sons Of Northern Darkness'. Deze schijf bevatte zes nummers van het optreden dat de band in 2003 deed in New York, maar een echte dvd? Nee, die was er nog niet. Het schijfje heet, zoals de tour met afsluitende show destijds op Wacken 2007, 'The Seventh Date Of Blashyrkh'. Een dikke knipoog naar één van de meest illustere trio's uit de metal ooit: het was immers Venom dat furore maakte met de 'Seven Dates Of Hell'-tour. Wie kent Immortal nu niet? Je hoeft niet eens een black metal fanaat te zijn om ze te kennen (sterker nog, ik ken een hummeltje van vier jaar oud, Kimi, die helemaal Abbath-fan is!) en ook buiten het genre hebben ze genoeg fans. Immortal is bijna nooit puur black metal geweest als andere toonaangevende bands: ik heb ze vaak beschouwd als de Motörhead van de black metal, en ik geloof niet dat de band dat zelf erg vindt.

Maar goed, de dvd dus. Het is weinig, maar wat er is, is goed: het integrale optreden op Wacken 2007 met ruim een uur Immortal en elf nummers. De dvd bevat de volgende nummers (achter de nummers tussen haakjes het album waar het nummer van komt):
01. Intro (stelt niet veel voor)
02. The Sun No Longer Rises - (Pure Holocaust)
03. Withstand The Fall Of Time - (At The Heart Of Winter)
04. Sons Of Northern Darkness - (Sons Of Northern Darkness)
05. Tyrants - (Sons Of Northern Darkness)
06. One By One - (Sons Of Northern Darkness)
07.Wrath From Above - (Sons Of Northern Darkness)
08. Unholy Forces Of Evil - (Diabolical Fullmoon Mysticism)
09. Unsilent Storms In The Northern Abyss - (Pure Holocaust)
10. At The Heart Of Winter - (At The Heart Of Winter)
11. Battles In The North - (Battles In The North)
12. Blashyrkh (Mighty Ravendark) - (Battles In The North)

Een mooie setlist, waar echter nummers van albums als 'Blizzard Beasts' en 'Damned In Black' op ontbreken. Het is een reguliere set, waar het laatste studio-album destijds ('Sons Of Northern Darkness') de meest prominente plaats in de setlist heeft. Het camerawerk is uitstekend en kan zich meten qua sfeer met de beste Rockpalast-uitzendingen. Het geluid is prima en toch eerlijk: de band heeft - samen met onder andere Peter Tägtren in zijn Abyss studio - een prima geluid neergezet dat toch kleine speelfoutjes (niet van Horgh, allejezus wat drumt die gast strak) en het gat dat valt bij het soleren van Abbath (de band heeft maar één gitarist) eerlijk weergeeft. Voorzien van de tyische Abbath-oneliners en de typische acties (zoals midden in een nummer stoppen bij 'The Sun No Longer Rises' en 'Tyrants' om de wisselwerking met publiek te verbeteren) en natuurlijk het vuurspuwen van Abbath (bij 'Unholy Forces Of Evil') is het een typische doorsnede van een Immortal-optreden voor men met het nieuwe album 'All Shall Fall' aankwam, ver na de datum van deze show. Als zodanig is dit een mooie momentopname, want bij het optreden op Graspop van dit jaar waren er al de nodige oude nummers helaas uit de setlist verdwenen.

Het is een mooie weergave van het optreden, met een prima geluid maar verder ook niets. Nu hebben wij alleen de kale promotie-dvd ontvangen, dus ik kan niet zeggen of er iets bijzonders met de verpakking bij zit (volgens mij ook de cd, dus zonder beelden), maar het is alleen de show op Wacken: geen extra's en dat is eigenlijk wel jammer. Als zodanig verwacht ik dat deze opname niet al te duur moet zijn. Persoonlijk vind ik het grappig om te zien hoe in de loop van de show de strakke zwart-wit paint van vooral Abbath door de warme podiumlampen en zijn zweet van inspanning langzaam 'verwatert': had dit optreden nog een half uur langer geduurd dan hadden Abbath en Apollyon volgens mij zonder paint op het podium gestaan. Frappant is dan wel dat de verf bij drummer Horgh feilloos blijft zitten: niet alleen drumt die gast fenomenaal, hij doet het nog schijnbaar moeiteloos ook. Toch ben ik blij dat deze DVD is uitgekomen, en wel om drie redenen:

1 - Het is een oprechte weergave van een regulier Immortal-optreden van voor 'All Shall Fall' inclusief nummers van de oudere albums.
2 - Ik heb zelf het optreden destijds op Wacken gemist (al was ik er wel).
3 - Het nadeel van Wacken is de enorme opkomst, waardoor je vaak niet voldoende vooraan kunt komen en ook daar eigenlijk meer naar de schermen dan naar het podium kijkt (onder andere de reden dat ik niet meer zo nodig naar Wacken hoef).

Om die reden krijgt de dvd dan ook een dikke voldoende, maar vanwege het ontbreken van extraatjes (het kreng zal toch rond de twintig euro gaan kosten) geen megacijfer. Ach, de band is al bezig met nieuw materiaal, dus voor een hoger cijfer moeten we wachten op die nieuwe cd, maar dat zal niet meer in 2010 zijn vermoed ik zo…