Sonic Syndicate - We Rule The Night

Sonic Syndicate - We Rule The Night

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder nu metal

Patrick : Toegegeven; Sonic Syndicate is nooit wars geweest van een melodieus, zeer toegankelijk lijntje in hun muziek. Ook extreem pakkende teksten werden niet geschuwd. Denk maar aan tracks als 'Jack Of Diamonds', 'My Escape' of 'Enclave'. Toen de track 'Burn This City' het nieuwe album 'We Rule The Night' aankondigde, was het wel even schrikken want dit klonk wel erg gladjes. Maar goed, dat zou op de rest van het album wel recht getrokken worden… toch?

Nou, niet dus! De matige eerste single blijkt zelfs een van de betere nummers op het nieuwe album te zijn. 'We Rule The Night' lijkt volledig in het teken te staan van gladde, zoete, toegankelijke nummers ('Revolution, Baby', het tenenkrommende 'Turn It Up', 'My Own Life', het balladachtige 'Miles Apart', 'Plans Are For People' en welke eigenlijk niet…) die waarschijnlijk de harten moeten veroveren van jonge tieners. De composities kennen bergen pop invloeden, er is plots veel en veel meer ruimte voor het keyboard en de zuivere zang heeft duidelijk voorrang gekregen op het gekrijs. Bah! Deze te gemakkelijke meezingers hebben niets meer van doen met de bands (in Flames, Soilwork) waar Sonic Syndicate in het verleden zo aan refereerde. Natuurlijk is het zestal niet de eerste band die vanwege de komst van een nieuwe zanger de muzikale koers omgooit, maar of deze verandering te maken heeft met het vertrek van zanger Roland Johansson, en daarmee de komst van Nathan James Biggs (ex The Hollow Earth Theory), durf ik niet te beweren. Zijn er dan helemaal geen positieve dingen over dit album te melden? Natuurlijk wel; het emo uiterlijk van de band is nu veel meer in overeenstemming met hun muzikale inhoud!

Het album zal waarschijnlijk slechts aansprekend zijn voor gefrustreerde twaalf- tot zestienjarigen die net hun eerste stapjes op het gebied van metal aan het zetten zijn. Zo veelbelovend als het boek Sonic Syndicate ooit werd geopend, zo hard wordt het nu dichtgeslagen. 'We Rule The Night' (en daarmee ook de band Sonic Syndicate?) is wat mij betreft een album om snel te vergeten.