Thunderstone - Dirt Metal

Thunderstone - Dirt Metal

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Arco : Met 'Dirt Metal' leverde het Finse Thunderstone recentelijk hun vijfde album af, de re-release van het tweede album 'The Burning' in 2009 niet meegerekend. 'Dirt Metal' betekent voor de band het begin van een nieuw tijdperk, in meerdere opzichten. Men switchte van label, haalde een nieuwe keyboardspeler, Jukka Karinen, en de Zweedse zanger Rick Altzi binnen én veranderde van muzikale koers. Vanaf hun debuut in 2002 liet Thunderstone altijd wel een lichte progressie zien maar het was nooit genoeg om echt door te breken. De doorgevoerde veranderingen op 'Dirt Metal' zouden daar wel eens een keerpunt in kunnen zijn.

De tien composities zijn allemaal even sterk en afwisselend en gitarist/componist Nino Laurenne schud een aantal ontzettend vette gitaarriffs uit zijn mouw en ook de productie, mix en opnamen werden door hem verzorgt. Naast het gitaarspel van Nino Laurenne is het de zang van Altzi (die al mooie dingen liet horen op de laatste twee albums van At Vance) die dit album naar een hoger plan tilt. De man klinkt als een kruisbestuiving tussen David Coverdale, Jorn Lande en Apollo Papathanasio en heeft een behoorlijk bereik en dynamiek, van het fluisterwerk tot de rauwe krachtige uithalen. De muziek van Thunderstone klinkt op 'Dirt Metal' veel minder als frivole power metal, met veel toetsen, maar klinkt donkerder, heaviër en meer gitaar georiënteerd; eerlijke, beukende melodieuze metal. Luister maar eens naar het thrashy 'Star' dat wat aan Pegan's Mind's "Firefly' doet denken. In het opzwepende 'Dirt Metal' zijn wat KISS hooks (ten tijde van 'Carnival Of Souls') waar te nemen terwijl het refrein heel melodieus, sprankelend is. Hier en daar zitten op het album leuke elementen verstopt (zoals de klokken in 'Blood That I Bleed') wat een speels, modern karakter geeft aan 'Dirt Metal'. Het album wordt afgesloten door 'Suffering Song' waarin de band wat meer van zijn progressieve kant laat zien en ons wellicht een voorproefje geeft van wat nog komen gaat. Verder is het allemaal groovende, melodieuze heavy metal wat de klok slaat.

'Dirt Metal' is een doorstart waar Thunderstone trots op kan zijn en waar fans van bands als Evil Masquerade, Evergrey en Masterplan van kunnen genieten. Sterk album!