Mondvolland - d’Olde Roop

Mondvolland - d’Olde Roop

Label : Apollon Records | Archiveer onder black metal

Neithan : Een nieuwe loot aan de tak van Nederlandse folk/black metal is het Arnhemse Mondvolland. Alhoewel nieuw? De band bestaat al vijf jaar, en na twee demo's en een EP uit 2009 (met de merkwaardige titel '...Daar Naast de Urthensula!') is hier dan de debuut CD. Persoonlijk vind ik dat een mooie tijdsperiode, omdat de band dan voldoende ervaring heeft opgedaan om materiaal en spelkunst naar een adequaat nivo te tillen. Dat de band verder is dan de beginnersfase is ook duidelijk als je weet dat Kampfar-drummer Ask (of 2-1-3) dit jaar bij de band is gekomen als drummer. Mensen die Ask kennen - en dat zijn er best veel in Nederland - weten dat deze uitstekende drummer niet bij een of ander godvergeten zaadbandje gaat spelen. Tot zover de informatie vooraf.

De muziek: tsja, het is altijd moeilijk en wellicht oneerlijk, maar een debuterende band wordt altijd vergeleken met bekendere bands, en wij bij Lords of Metal doen daar gewoon aan mee. Bij pagan / folk / black in combinatie met de herkomst van Mondvolland is de eerste naam die in je opkomt natuurlijk Heidevolk. Nou, dat valt enorm mee, al werken beide bands met Irma Vos als violiste, en het gaat om folk metal niet waar? Ja, in sommige stukken met koorzang lijken de vocalen er een beetje op, maar als er één band is uit Arnhem die meer hout snijdt om mee te vergelijken is het 't illustere Fluisterwoud, luister maar eens naar de snelle black metal in nummers als 'De Roep Der Gevallen Helden´ en ´Vastelavond´ bijvoorbeeld, al zit er in dit laatste nummer een flinke dosis folk. Een andere band waarmee ik de band zeker wil vergelijken is Grimm, ook vanwege de combinatie van black metal en pagan metal, en de vocalen die zowel gekrijst als normaal gezongen worden.

Het album begint met het redelijk meeslepende midtempo 'Stemmen In De Avond' waar al direct de heldere en krijsende vocalen worden gebruikt, en doet me wat denken qua sfeer aan het meesterlijke 'Heksenkringen' van Grimm: alleen is het snelle middenstuk wat meer black metal. In het tweede nummer komen de fluit en de viool wat prominenter in de muziek, waardoor het nummer 'De Vuurman Van Papendal' behalve erg veelzijdig in de refreinen ook erg catchy klinkt. Dat makkelijk op te pikken refrein keert terug in 'Daar, Waar Donar Dondert'.. en 'De Witte Juffer Van Kernheim'. Nu heb ik al enkele mensen vergelijkingen met Kampfar horen maken (zie drummer Ask) maar het enige nummer waar Mondvolland er wat op lijkt is 'Vastelavond' wegens het typische razende begin. Daarna komt de viool er weer prominent in en lijkt het net zo veel op Kampfar als Mondvolland op Heidevolk (niet dus).

'd'Olde Roop' is een prima debuut voor liefhebbers van Nederlandstalige black/ pagan metal, maar de band is er nog niet. Okay, de productie is eenvoudig maar goed (de verschillende instrumenten, inclusief de bas, zijn goed herkenbaar en daardoor is te horen dat de band kan spelen) maar er kan nog wat meer diepgang in de nummers en vooral de heldere vokalen moeten echt verder ontwikkeld worden, want deze zijn erg monotoon. Ik kan me indenken dat fans van de meer ruige black/ pagan (Kampfar om maar eens een naam te noemen) het fluit- en vioolwerk wat te vrolijk vinden klinken, maar als je van Grimm en Fluisterwoud houdt - zoals ik - of toch ook de thema's en de taal van Heidevolk graag hoort dan heb je met dit 'd'Olde Roop' toch zeker een veelbelovend debuut in handen dat duidelijk boven het Nederlandse maaiveld uitsteekt.