Enthrope  - Tomorrow’s Dead Days

Enthrope - Tomorrow’s Dead Days

Label : Supernova Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : De volgende nieuwe belofte uit Finland kondigt zich aan! Na twee demo's en een digitale single is het debuutalbum 'Tomorrow's Dead Days' van Enthrope uit en het is een boeiend, veelomvattend stuk muziek. Het is een vrij nieuwe band, want pas in 2006 richtten de gitaristen Ville en Jani deze groep op. Er werd gewerkt aan een eigen stijl die we ergens in het melodieuze dark/death metal genre kunnen situeren, maar er zijn elementen van velerlei muziek. De teksten zijn vrij donker, maar gaan soms ook over astrologie. Miika Partonen heeft een krachtige, gruizige grunt (in 'Cloud Six' doet hij me wat aan de laatste Moonspell albums denken), maar gitarist Ville Keinänen draagt zijn steentje bij met erg goede cleane zangpartijen. Niks emo of hardcore echter, dit is ruwe death metal met vele sierlijke gitaarsolo's. Dat is echt een sterk punt van Enthrope.

In sommige nummers, zoals 'The Last Lunation', weet men een geheimzinnige sfeer te scheppen. Dit gevoel wordt nog versterkt door fluisterstukken. In het derde nummer 'Moon Chains Descent' - tevens de single - horen we voor het eerst cleane vocalen. Ze hebben een weemoedig timbre, maar dat zal je niet verwonderen bij een Finse band. Zanger Miika zet nog een tandje bij tijdens verrukkelijke schreeuwpartijen in 'Illumination Paradox' - let ook op het strakke stuk met toetsenondersteuning - en het ietwat mechanisch klinkende 'Stars Of Nhagrad' welk een prachtig afsluitende epos is. De keyboards zorgen in alle songs voor een begeleidend zweverig tapijt op de achtergrond. Soms zijn ze speels ingevoegd, zoals in het begin van 'Illumination Paradox'. In 'End It All' en het tragere 'The Desolate' voegt men een enkele maal wat vrouwelijke zang toe. We horen hier Suvi Grym van Vanguard. In 'Dead Sun Fragment' bekogelt Enthrope ons dan weer met tegendraadse ritmes en onrustige patronen. 'Tomorrow's Dead Days' is een afwisselend album waar boeiend gewerkt wordt met contrasten. Het album werd opgenomen in de D-Studios waar de band al werkte voor de demo's en men was ook zelf aanwezig bij de mix en mastering door Jarno Hänninen. Een erg goede nieuwe band met Evemaster muzikant Juha Sorsa op bas.