Black Sabbath - Master Of Reality

Black Sabbath - Master Of Reality

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Evil Dr. Smith : 'Master Of Reality' is het derde Black Sabbath album binnen anderhalf jaar, en al (bijna) net zo legendarisch als haar twee voorgangers. Het is juni 1971, en de heren Osbourne, Iommi, Butler en Ward wisten wederom een rijtje klassieke riffs en genrebepalende songs uit hun mouwen te schudden. Voor het eerst waagden ze zich met 'Solitude' ook aan een ballad - een diep ingetogen klaagzang, welke in haar schrijnende contemplatie al even wonderschoon is als de onvergetelijke arbeidsvitaminenmetal van 'Sweet Leaf', 'Children Of The Grave' en 'Into The Void'.

My name it means nothing
my fortune is less
My future is shrouded in dark wilderness
Sunshine is far away, clouds linger on
Everything I possessed - Now they are gone
('Solitude')

Alles is al duizend keer eerder, uitgebreider en beter verteld over deze plaat, en daarbij heeft iedere zichzelf respecterende metal liefhebber dit album toch al jarenlang in huis. En zo niet: godverdomme, what the fuck's wrong with you? Dus wat is de reden van de 62ste (!) officiële heruitgave van dit album? Ik heb werkelijk geen idee. Zeker niet sinds er vorig jaar een 'deluxe edition' verkrijgbaar is met een bonus cd vol met diverse alternatieve en instrumentale versies van de nummers. Deze digipackuitgave is feitelijk de uitgeklede versie van die 'deluxe edition', want het ontbeert de bonus cd, maar heeft wel hetzelfde, zeer informatieve tekstboekje met prachtige foto's (inclusief een snorloze Iommi!) en afbeeldingen van oude singles. Eigenlijk alleen al daarom neig je weer overstag te gaan om het album voor de zoveelste keer te kopen. Liever 62 keer hetzelfde briljante album, dan 62 verschillende grijze muizenmetalbands.