Black Sabbath - Paranoid

Black Sabbath - Paranoid

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Evil Dr. Smith : Beschouwen we het debuutalbum van 'Black Sabbath' als het startpunt van de echte heavy metal, dan is de zeven maanden later verschenen 'Paranoid' de perfectionering van de oermetal. Was het debuutalbum niet over de gehele linie even consistent, dit album bevat louter klassiekers. 42 Legendarische minuten metalgeschiedenis. 'Paranoid' is de definitie van de klassieke metal. Het ultieme statement van de eerste metalgeneratie.

”Generals gathered in their masses
Just like witches at black masses
Evil minds that plot destruction
Sorcerers of death's construction
In the fields the bodies burning
As the war machine keeps turning
Death and hatred to mankind
Poisoning their brainwashed minds, oh lord yeah!”

Alles is al duizend keer eerder, uitgebreider en beter verteld over deze plaat, en daarbij heeft iedere zichzelf respecterende metal liefhebber dit album toch al jarenlang in huis. En zo niet: godverdomme, what the fuck's wrong with you? Dus wat is de reden van de 66ste (!) officiële heruitgave van dit album? Ik heb werkelijk geen idee. Zeker niet sinds er vorig jaar een 'deluxe edition' verkrijgbaar is met een bonus cd vol met diverse alternatieve en instrumentale versies van de nummers, en een audio DVD met de quadrafonische mix uit 1974. Deze digipackuitgave is feitelijk de uitgeklede versie van die 'deluxe edition', want het ontbeert de bonus schijven, maar heeft wel hetzelfde, zeer informatieve tekstboekje met prachtige foto's en afbeeldingen van oude singles. Eigenlijk alleen al daarom neig je weer overstag te gaan om het album voor de zoveelste keer te kopen. Liever 66 keer hetzelfde briljante album, dan 66 verschillende grijze muizenmetalbands.

Onderstaande YouTube clip toont de band in een zeer eh, geestvrije toestand met een versie van 'Hand Of Doom', opgenomen enkele maanden voor het album en met afwijkende songteksten. Of Ozzy kon de teksten toen al niet onthouden.