Black Sabbath - Black Sabbath

Black Sabbath - Black Sabbath

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Evil Dr. Smith : Het is februari 1970 en alsof de duvel ermee speelt is het nog vrijdag de 13de ook. Het is de geboorte van heavy metal. Hier is het allemaal begonnen. Het scheppingsverhaal van heavy metal. Net als het oude Testament in zeven stappen gecreerd. Zeven nummers die eind 1969 door een voormalige bluesband uit Birmingham in twee dagen in de gitzwarte groeven zijn geramd en op vrijdag 13 februari 1970 op de nietsvermoedende hippiewereld is losgelaten. HEAVY METAL is geboren! Mierenneukende metalconnaisseurs zullen wijzen op obscure acts die net even iets eerder dan de Sabs al een soort protometal geluid creerde (bijvoorbeeld Bolder Damn uit Florida), of dat ze refereren naar hardrock acts zoals Deep Purple, Blue yster Cult, Blue Cheer, Black Oak Arkansas, Grand Funk Railroad, Cream en Led Zeppelin. Allemaal lulkoek en elitair geneuzel, want pure heavy metal is pas cht geboren in al haar godvrezende, sinistere duisternis met de openingsriff van het openingsnummer 'Black Sabbath'. En heeft daarmee tweelingbroertje doom metal gelijk ook op aarde gezet!

Big black shape with eyes of fire
Telling people their desire
Satan's sitting there, he's smiling
Watches those flames get higher and higher
Oh no, no, please God help me!

Alles is al duizend keer eerder, uitgebreider en beter verteld over deze plaat, en daarbij heeft iedere zichzelf respecterende metal liefhebber dit album toch al jarenlang in huis. En zo niet: godverdomme, what the fuck's wrong with you? Dus wat is de reden van de 62ste (!) officile uitgave van dit album? Ik heb werkelijk geen idee. Zeker niet sinds er vorig jaar een 'Deluxe Edition' verkrijgbaar is met een bonus cd vol met diverse alternatieve en instrumentale versies van de nummers. Deze digipackuitgave is feitelijk de uitgeklede versie van die 'Deluxe Edition', want het ontbeert de bonus cd, maar heeft wel hetzelfde, zeer informatieve tekstboekje met prachtige foto's en afbeeldingen van oude singles. Eigenlijk alleen al daarom neig je weer overstag te gaan om het album voor de zoveelste keer te kopen. Liever 62 keer hetzelfde briljante album, dan 62 verschillende grijze muizenmetalbands. Het is alleen een jammerlijk puriteinse actie om 'Wicked World' (destijds de B-kant van de eerste single 'Evil Woman') van de cd af te houden, welke datzelfde 'Evil Woman' verving op de Amerikaanse persing van de LP. 'Black Sabbath' is de aap, noot, mies van metal. Ons startpunt en een eeuwigdurend ijkpunt. Zelfs in al haar onvolkomenheden.

Onderstaande YouTube clip laat je luisteren hoe de band klonk enkele maanden voor de plaatopnamen. Een wereld van verschil, maar toch ook weer niet. Nu is het afwachten tot de volgende uitmelkactie, een 'ultimate edition' waarop dan eindelijk dit soort opnamen, inclusief opnamen van pre-Sabbath bands als Polka Tulk, Earth en Mythology, ook officieel het daglicht mogen zien. De opnamen zwerven rond in de illegale uithoeken van het net, dus vooruit met de geit heren platenbonzen: uitbrengen die handel!