Dew-Scented - Invocation

Dew-Scented - Invocation

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Sinds de release van hun debuut 'Immortelle' (1996) is het Duitse Dew-Scented uitgegroeid tot een vaste waarde van de Europese thrash. Met elk album heeft de band een stap voorwaarts gezet en vooral de laatste twee albums 'Issue VI' (2005) en 'Incinerate' (2007) lieten een enorme vooruitgang zien.

Op hun achtste output, 'Invocation' trekt men die lijn door en laat wederom op elk punt vooruitgang zien. Muzikaal sluit het album perfect aan bij zijn voorganger. De opgefokte thrash met hier en daar death metalinvloeden klinkt echter nóg intenser, nóg strakker en nóg overtuigender dan voorheen. Old-school thrash dient nog altijd als de basis, alleen heeft men een betere balans gevonden tussen het traditionele geluid en de moderne aanpak. Er is wederom een grote rol weggelegd voor de heren gitaristen Micheal Borchers en Martin Walczak, die op het album schitteren met fantastische riffs en geniale solo's. Brulboei Leif Jensen klinkt daarnaast net iets bozer en meer opgefokt dan voorheen en heeft grotere impact. De prachtige productie van Jörg Uken (o.a. God Dethroned en Sinister) geeft de muziek net dat extra duwtje en het album beukt van begin tot eind. Het album heeft over het algemeen dan ook een behoorlijk opgefokte karakter. Men durft echter regelmatig wat gas terug te nemen en heeft daarnaast genoeg ruimte gelaten voor melodie, maar dan zonder agressie en intensiteit uit het oog te verliezen.

Kort gezegd heeft Dew-Scented met 'Invocation' tien fantastische thrashers afgeleverd (de twee instrumentale intro's niet meegeteld), die zowel de oudere als de nieuwe generatie thrashers en liefhebbers van extreme, technische metal zal aanspreken. Een positief koopadvies is in dit geval zeker op z'n plaats.