Grave - Burial Ground

Grave - Burial Ground

Label : Regain Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : Grave heeft in de afgelopen 22 jaar een behoorlijke reputatie opgebouwd, behoort tot de grondleggers van de traditionele Zweedse death metal en heeft met de prachtige albums 'Into The Grave' en 'You'll Never See' vele bands beïnvloed en geïnspireerd.

Met de krachtige 'Back From The Grave' keerde de band terug naar hun oorspronkelijke sound en elk album die ze daarna hebben uitgebracht wijkt daar weinig van af. Datzelfde geldt dan ook voor deze negende langspeler, die perfect aansluit bij hetgeen we al jaren van de band gewend zijn. Zanger/gitarist en enige originele bandlid Ola Lindgren en zijn mannen laten op 'Burial Ground' wederom kwalitatief hoogwaardige death metal horen waar je U tegen zegt. De songs variëren van lompe, zware mid-tempo riffs tot snellere beukwerk en agressieve uitbarstingen. De band is dan ook direct herkenbaar, al heeft het album een donkerder karakter dan zijn voorganger en klinkt iets afwisselender. En dat bevalt me persoonlijk heel erg. De verassing van het album is echter het laatste en tevens titelnummer, die alleen opvalt vanwege zijn slepende, doomy karakter, maar met veertien minuten ook nog eens het langste nummer is in Grave's geschiedenis.

Het is inderdaad allemaal niets nieuws onder de zon, maar desondanks weet de band je meteen te pakken en houdt je aandacht voor 64 minuten vast. Wat dat betreft is Grave vergelijkbaar met Motörhead: je weet van tevoren precies wat je te wachten staat, hebt het allemaal al een keer gehoord, maar toch krijg je er niet genoeg van en blijft terugkomen.