Deftones - Diamond Eyes

Deftones - Diamond Eyes

Label : Warner | Archiveer onder alternative / pop

Richard G. : Je kunt van de Deftones zeggen en vinden wat je wilt, maar mentale veerkracht is een eigenschap die ze niet ontzegd kan worden. Na met 'Saturday Night Wrist' (2006) uit een diep en jarenlang durend creatief dal gekropen te zijn (waar erbarmelijke live optredens en mispeer 'Deftones' (2003) ongetwijfeld door verklaard kunnen worden) kreeg de band opnieuw een klap te verduren toen tijdens de voorbereidingen voor het nieuwe album 'Eros' bassist Chi Cheng ineens in een plant veranderde door een auto ongeluk.

'Eros' werd vervolgens wel afgemaakt, maar niet uitgebracht. De eclectische voormalige nu metal proponenten hadden het gevoel dat ze beter konden. Er werden risico's genomen door 'Eros' in de kast te gooien en weer hard aan het schrijven en opnemen te gaan. In een tijdsbestek van zes maanden kwam men vervolgens met dit 'Diamond Eyes' op de proppen en het valt niet te ontkennen: de spontaniteit en eerlijheid knallen uit je speakers. Wat de plaat door het (zeker voor Deftones) vlotte opnameproces heeft ingeleverd aan diepgang en gelaagdheid wordt ruimschoots gecompenseerd door de mooie verzameling echte, oprechte nummers die is ontstaan.

De gitaren klinken fris en ruig tegelijkertijd en Chino Moreno's eigenzinnige stemgebruik en -geluid voeren je langs een verscheidenheid aan emotionele landschappen en je wordt weer als vanouds ('White Pony'!) geraakt. Of het nu het gouden couplet van het openings/titelnummer is, de aparte alt-rap en de goed getimede onheilspellend aanzwellende samples in 'CMND/CTRL', het door een wegvliegende baslijn gedragen 'You've Seen The Butcher', de breekbare, romantische/wanhopige sfeer van '976-EVIL' of de exploderende refreinen van single 'Rocket Skates' zijn, ieder nummer is van een opvallend aanstekelijk element voorzien waardoor 'Diamond Eyes' zich moeiteloos opnieuw en opnieuw laat beluisteren.