Primal Fear - Live In The USA

Primal Fear - Live In The USA

Label : Frontiers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Primal Fear behoeft uiteraard geen introductie en is in de afgelopen dertien jaar een vaste waarde binnen de traditionele heavy metal scne geworden. Na acht studioalbums, een handjevol EP's en singles, een best-of en een DVD, vond men de tijd rijp voor een liveregistratie (de optredens van Wacken Open Air 2001 en de 'Black Sun' tour die op 'The History Of Fear' DVD niet meegerekend).

Het eerste officile live album van de Duitse heavy metalmachine is, zoals de titel al aangeeft, in de Verenigde Staten, tijdens de '16.6 - Before The Devil Knows You're Dead' tour vorig jaar. Op de intro na, bevat deze live CD dertien tracks en kan min of meer gezien worden als een bloemlezing van de band's geschiedenis. Degene die Primal Fear wel eens live aan het werk hebben gezien, kunnen meteen horen dat er weinig gesleuteld is aan het geluid. De band klinkt namelijk echt live en naar mijn mening hebben er achteraf geen correcties plaatsgevonden in de studio.

Voor zover komen de songs van verschillende optredens van de tour, maar zijn in elkaar gesmolten tot n geheel. Daarbij zijn de speeches achterwege gelaten en wat je overhoudt is een dertien tal prachtige songs en een Primal Fear in topvorm. Het gitaargeluid valt erg positief op en Ralf Scheepers bewijst nogmaals tot de top van het genre te behoren. Vooral tijdens 'Sign Of Fear' geeft hij ons een hard lesje in hoog zingen. Wat mij opvalt is hoe goed de songs eigenlijk bij elkaar passen, ondanks het feit dat men zijn geluid door de jaren heeft ontwikkeld. Daarnaast bewijst wordt met deze plaat bewezen dat zeventig minuten Primal Fear geen seconde verveelt.

Uiteraard staat het album voor een groot deel in het teken van het laatste album, maar dat er van 'Seven Seals' en vooral het prachtige 'Black Sun' helemaal niks wordt gespeeld vind ik toch echt spijtig. Maar goed, je kunt nou eenmaal niet alles hebben. 'Live In The USA' is in ieder geval een mooie liveplaat die de band's livekracht en energie goed weergeeft en is de moeite van de aanschaf zeker waard. 'Live In The USA' is verkrijgbaar als aparte CD en DVD, maar ook als een gelimiteerde special edition Boxed set. Fear fans, sla je slag!

Track list
01. Before The Devil Knows You re
02. Under The Radar