Rosetta - A Determinism Of Morality

Rosetta - A Determinism Of Morality

Label : Translationloss Records | Archiveer onder different metal

Jasper : Dat de postmetal stroming definitief op zijn gat ligt vandaag de dag zal weinig invloed hebben op het doen en laten van Rosetta. De band was sowieso al nauwelijks binnen een hokje te vangen, en ook op dit nieuwe 'A Determinism Of Morality' zit Rosetta op haar eigen planeet. Letterlijk, want er wordt weer flink gespaced door deze zelfverklaarde "metal astronauten” uit Philadelphia.

Na de eerste luisterbeurt lijkt er niet zo gek veel gesleuteld te zijn aan het band geluid ten opzichte van 'Wake/Lift'. Een ding valt echter wel op, en dat is de productie. Was 'Wake/Lift' nog een grote bak suizend stofgruis, op 'A Determinism Of Morality' klinkt elk instrument afzonderlijk van elkaar zonder het spacey bandgeluid teniet te doen. De vocalen staan gelukkig weer iets verder naar voren in de mix, zodat we zelfs de teksten af en toe kunnen meebrullen. Nu zal Rosetta nooit echte "meezingers” schrijven, maar nummers als 'Release' (met voor het eerst cleane vocalen), en 'Revolve' zitten zo ontzettend opzwepend in elkaar dat ik mezelf al diverse keren heb betrapt midden op straat ineens de vuisten naar de lucht te ballen en stampend het refrein te grommen. Rosetta roept in tegenstelling tot het wat neerslachtigere vorige werk nu af en toe pure euforie op, wat te maken heeft met de lichte, waaierende shoegaze gitaren, en de opbouw van de nummers die stuwen naar climactische hoogten met woeste riffs en oerbrullen. Als een band je elke luisterbeurt weer het gevoel kan geven dat je de wereld aan kan, dan doen ze iets bijzonders. Rosetta slaagt hierin op 'A Determinism Of Morality', en daarmee stapelen ze wederom weer een belangrijke steen op wat zo langzamerhand een indrukwekkende piramide van een oeuvre aan het worden is.

Rosetta heeft de astronauten metal aardser gemaakt, het vervreemdende kille van het debuut is definitief ingeruild voor een "up-lifting”, warmer, en "echter” geluid. De band had al behoorlijk wat diepgang, maar is wat mij betreft nu tot de kern doorgedrongen. Wat die kern precies is moet iedereen voor zichzelf bepalen na het beluisteren van 'A Determinism Of Morality'. Buiten kijf staat in ieder geval de geweldige muzikale macht die de band hier uitstraalt.