The Pineapple Thief - Someone Here Is Missing

Label : | Archiveer onder alternative / pop

Bart : Het eerste dat je zal opvallen wanneer je de nieuwe schijf van The Pineapple Thief opzet, is hoe Muse hun nieuwe composities benvloed heeft: het openingsnummer kon er niet duidelijker in zijn (zie de clip hieronder). De videoclip mag dan een beetje arty-farty zijn, met je ogen dicht heeft de muziek niets van zulke onechte kitsch in zich.

Na hun interview afgelopen jaar waarin ze een nieuwe richting voor hun nieuwe plaat aankondigden, laten ze ons nu horen wat ze bedoelden: het klinkt allemaal een flink pak steviger, zonder dat de bitterzoete melancholische ondertoon verdwijnt. De stembanden van Bruce Soord mogen dan niet zo rekbaar en spectaculair zijn als veel van zijn idolen, hij draagt de sfeer en de boodschappen van zijn nummers erg overtuigend.

Luister bijvoorbeeld eens naar 'Show A Little Love' en je weet wat je krijgt met deze schijf. Het is een briljant nummer opgebouwd uit zachte stukken met prachtige zanglijnen, doorkruist met heftige experimentele riffs samengesmolten met energieke electronica. De uitkomst is een heerlijk nummer waarbij je geneigd bent je vuist triomfantelijk naar je versterker te schudden met stiekem een fijn weemoedig knikje na. Nu, deze beschrijving kun je in feite voor elk nummer gebruiken en dan zit je niet ver van de waarheid. Toch heeft elk nummer eigen kenmerken. En we horen overduidelijke invloeden. Muse hadden we al genoemd, en het nummer 'Someone Here Is Missing' heeft een stukje gitaar dat niet zo zou hebben geklonken als Radiohead niet bestaan had.

The Pineapple Thief levert een meer dan degelijk album: niet alleen is elk nummer charmant op haar eigen wijze, deze band van opperhoofd Bruce Soord weet zichzelf op verlichtende wijze te re-creren. Zijn stijl is erg herkenbaar geworden zonder dat het een oefening in herhaling is geworden. De productie is indrukwekkend: erg strak en stevig, zonder meerlagigheid op te offeren. The Pineapple Thief heeft met deze nieuwe 'Someone Here Is Missing' wat extra ballen in hun composities gestopt, en ze varen er wel bij.