Soulfly - Omen

Soulfly - Omen

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Kijk Max, zo hoor ik ze graag. Hysterisch, opgefokt en chaotisch tierend start 'Bloodbath & Beyond' het nieuwe Soulfly album 'Omen'. Een enorme berg venijn is in tweeënhalve minuut samengeperst en het album wordt razend afgetrapt.

Ook dit 'Omen' staat weer vol met de bekende Soulfly elementen: een niets ontziende muur van gitaren en een berg aan polyritmiek denderen voorbij en agressiviteit en ongekende felheid staan tegenover fraai ingebouwde melodieuze momenten. Toch is het album geen klakkeloze kopie van eerder werk. 'Omen' kent wat minder tribalelementen (geen Braziliaanse toestanden zoals op 'Primitive' of Egyptische klanken als op 'Conquer') en is daarmee nog meer recht-voor-zijn-raap dan we al gewend waren van Soulfly. Het meest indrukwekkende op 'Omen' zijn de groovy riffs: ze hebben een rauw, thrash gevoel en zullen je ongetwijfeld in beweging brengen. 'Rise Of The Fallen', waar Max een duel aangaat met Greg Puciato (Dillinger Escape Plan) en 'Lethal Injection', met een gastrol voor Tommy Victor (Prong) zijn de tracks die voor wat afwisseling moeten zorgen en wordt het tempo wat gedrukt. Persoonlijk hoor ik de band toch het liefst als er op vol vermogen en ongebreideld gevlamd wordt. Gelukkig zijn die momenten er ook nog volop ('Bloodbath & Beyond', 'Great Depression', 'Off With Their Heads', 'Vulture Culture', 'Mega Doom'). En jawel, je vermoedde het al… geheel in traditie kom je een instrumentale track (we zijn alweer aanbeland bij 'Soulfly VII') tegen.

Het album komt ook uit in een limited edition; deze kent extra tracks (o.a. de Sepultura cover 'Refuse/Resist' - waarop Max's zoon Zyon achter de drums plaats neemt en Exel's cover 'Your Life, My Life' waarop zoon (en niet broer!) Igor de drumstokken hanteert) en een DVD met daarop een registratie van het concert dat Soulfly op het Full Force Festival in 2009 gaf. 'Omen' is, zonder ook maar één moment een kopie van het eerdere werk te zijn, een typische Soulfly plaat, vol tomeloze energie en een brok onvervalste, rauwe thrash. Hulde Max!