Nevermore - The Obsidian Conspiracy

Nevermore - The Obsidian Conspiracy

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Als een band met zoveel pareltjes achter zijn naam als Nevermore na vijf jaar weer een album uitbrengt, zijn de verwachtingen hooggespannen. Vol spanning wordt er door de fans gehoopt dat de nieuweling zich maar enigszins kan meten met 'Dead Heart In A Dead World' of 'This Godless Endeavor'. Gaat 'The Obsidian Conspiracy' aan het verwachtingspatroon voldoen of zal het eronder gebukt gaan?

Nevermore heeft zich altijd van andere bands weten te onderscheiden door de progressiviteit, de eigenzinnige, charismatische zang van Warrel Dane en de diepgaande teksten. Op 'The Obsidian Conspiracy' kom je dat allemaal weer tegen, al laat een eerste luisterbeurt direct ook horen dat het veelal net even wat subtieler, minder complex en toegankelijker in elkaar steekt. Er is op zich helemaal niets mis met tracks als 'The Termination Proclamation', het aanstekelijke 'Your Poison Throne' of 'Without Morals', ware het niet dat het echt experimentele, eigenzinnige node gemist wordt. Dit komt wel weer naar boven in nummers als 'Moonrise (Through Mirrors Of Death)', het prachtige, mystieke 'And The Maiden Spoke' en 'Emptiness Unobstructed'. Wat verder opvalt, is dat de zang van Dane een tikkeltje minder slepend en dreigend is en dat de snelheid, m.u.v. het prima slotnummer 'The Obsidian Conspiracy', behoorlijk naar beneden is afgesteld. Jammer! De productionele mispeer van 'Enemies Of Reality' is de act uit Seattle nog niet vergeten; Andy Sneap heeft zich daarom over de eindmix gebogen, daar waar Soilwork's Peter Wichers de productie op zich nam. Het hoeft geen betoog dat zij beiden dit met verve gedaan hebben.

Nevermore bevestigt met 'The Obsidian Conspiracy' zonder twijfel hun status als innoverende metal act. Maar niet alle subtiele veranderingen worden door mij enthousiast begroet. Zou het kunnen dat de hoge verwachtingen het album minder goed doen uitkomen dan het misschien wel is? Neemt niet weg dat 'The Obsidian Conspiracy', waar andere albums van Nevermore dat wel konden, mij nog geen kippenvel heeft bezorgd en op dit moment lichte teleurstelling de boventoon voert.