As I Lay Dying - The Powerless Rise

As I Lay Dying - The Powerless Rise

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Patrick : Het is je nauwelijks te voor te stellen dat een band als As I Lay Dying, toch n van de trendsetters in de metalcore, nog grote vorderingen zou kunnen maken. Eerlijk gezegd had ik zelfs niet verwacht dat As I Lay Dying ooit het niveau van 'An Ocean Between Us' zou kunnen benaderen, laat staan het te overtreffen. Maar laat dat laatste nou precies zijn wat het vijftal uit San Diego op het nieuwe album 'The Powerless Rise' wel heeft gedaan.

'The Powerless Rise' laat vooruitgang en nog meer diepgang horen, zonder dat er ook maar n enkel moment van de basis formule afgeweken wordt. Venijnige riffs, scherpe breakdowns op zijn tijd, stukken die je heerlijk mee kunt brullen ('Parallels', 'Anger And Apathy', 'Upside Down Kingdom'), de intensiteit, het felle gekrijs van Lambesis en het gebulder van Mancino achter zijn drumkit je komt het allemaal weer tegen. Alle nummers zijn stuk voor stuk technisch en zeer goed gestructureerd: elke noot of akkoord komt op het juiste moment, op de juiste plaats.

Maar er is meer. De band heeft daarnaast een aantal dingen toegevoegd waardoor de tracks en het geluid nog sterker, agressiever en met meer diepte tevoorschijn komen. Zo zijn de solo's van Nick Hipa en Phil Sgrosso vele malen sterker dan voorheen ('Parallels', 'The Plague'), vind je meer thrash invloeden, Lambesis klinkt net even wat zwaarder en dieper dan voorheen. de voor de hand liggende breakdowns zijn vervangen door meer solo's en harmonien tussen Hipa en Sgrosso en het aantal zuivere vocalen is danig teruggebracht. De nog wel aanwezige melodieuze zang van bassist Josh Gilbert, vormt een fraaie, emotionele tegenhang vormt met het geraaskaal van Tim Lambesis. Adam Dutkiewicz heeft als producer het album een vol en dynamisch geluid gegeven. Het maakt dat het album, met als persoonlijke hoogtepunten 'Anodyne Sea', 'Without Conclusion', 'The Plague', 'Condemned', 'Upside Down Kingdom' en 'The Only Constant Is Change', nog feller en dreigender klinkt.

Verwacht van As I Lay Dying geen kloon werk: het vijftal uit San Diego blijft de trendsetter als het aankomt op (melodieuze) metalcore. Dit 'The Powerless Rise' is zo indrukwekkend dat je je afvraagt welk genre genoot hier nog bij in de buurt kan komen.