Royal Hunt - X

Royal Hunt - X

Label : Scarlet Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Wilco : Keer op keer heb ik het tiende album van de Deense supergroep Royal Hunt beluisterd. Elke keer maar weer opnieuw, er van overtuigd dat ik iets miste, dat ik het niet begreep, dat ik er niet bij was met mijn hoofd. Ik kon namelijk niet geloven dat deze band een album uit zou brengen wat me niet zou kunnen boeien. En ja, dat doet pijn. Al jarenlang volg ik deze geweldige band en draai ik al hun albums met grote regelmaat. Meebrullen hoort er, tot groot verdriet van mijn buren, dan ook al tijden bij. Ik wilde daarom ook zo graag bij deze plaat helemaal uit mijn kneiter gaan en genieten van prachtige melodieën en song structuren. Ik wilde op zoek naar die ene passage die aankoop van het album zou rechtvaardigen…maar helaas.

'X' is niet het super album geworden wat ik na het prachtige 'Collision Course' had verwacht. Natuurlijk hoor je dat er uitstekende muziekanten bezig zijn en is meneer Boals is fantastische zanger, maar het komt allemaal niet tot volle wasdom. Sterker nog, de ontwikkeling lijkt al in de pubertijd gestopt te zijn. Alsof de puistjes de machine laten stagneren. Kippenvel passages zijn er niet, de zang knalt nergens vol overtuiging en spannend zijn de nummers ook al niet. Het lijkt meer op een moetje, alsof de inspiratie op was. De nummers weten niet de boeien en er is geen sprake van een spanningsboog. Uitzondering is, gelukkig, het goede 'King For A Day'. De overige tracks kennen niet die gelaagde spanningsboog waardoor je altijd weer benieuwd bent naar wat voor geniaals er nu weer gaat komen.

Als dit een debuut album had geweest zou het een goede binnenkomer zijn, maar wanneer je het vorige werk van deze band kent is het een behoorlijke domper. Waar het vorige werk uitblonk in aparte structuren, sferen, prachtige zanglijnen en schitterende vocalen is het op de nieuwe plaat vooral eenvoud en onopvallendheid, helaas. Zelfs het zangwerk is vlak en komt nergens tot de gebruikelijke climax zoals bijvoorbeeld op 'Chaos AC' van 'Collision Course'. 'X' kent natuurlijk wel het typische Royal Hunt geluid en het uitstekende muzikale vakmanschap - er staan weer een aantal geweldige solo's op bijvoorbeeld - maar het typische sfeer element wat elk album uniek, herkenbaar en essentieel maakt is op 'X' niet aanwezig.

Dus… ik moet dit even een plekje geven. En jij, liefhebber van albums als 'Paradox', 'Fear', 'Paperblood', 'Eye Witness' en 'Collision Course', geef dit album een heel kritische luisterbeurt voordat je tot een eventuele aanschaf overgaat. Ik twijfel niet over de kwaliteit van de band, dus als ze ergens optreden, ga er gewoon heen, want ondanks deze dip is dit wel een band met een aantal geniale progressieve power metal albums op haar palmares.