Setherial - Ekpyrosis

Setherial - Ekpyrosis

Label : Regain Records | Archiveer onder black/pagan metal

Martin : Als een antichristelijke Lazerus is black metal oudgediende Setherial prompt herrezen uit een langdurige periode van relatieve inactiviteit om zomaar het sterkste album uit de carrière van de band af te leveren. Nu dat gezegd is, mag ook vermeld worden dat de Zweden eindelijk ontsnapt zijn uit de enorme schaduw van Marduk. Vergeleken met het eerdere werk, en dan vooral de van blasts doorspekte albums 'Lords Of The Nightrealm' en 'Hell Eternal', laat dit nieuwe 'Ekpyrosis' namelijk een meer divers Setherial horen dat niet bang is om de grenzen te verleggen, en dat heeft geresulteerd in een album dat zich kan meten met de groten in het genre.

Aftrapper 'A World In Hell' mag dan misschien een welhaast belachelijk snel nummer zijn, en een van de meest experimentele nummers op 'Ekpyrosis' is het ook al niet, maar toch wordt meteen duidelijk dat er hier iets aan de hand is. Men is aanzienlijk beter gaan musiceren en is daardoor een staat om een welkom stukje technische finesse aan te brengen. Bovendien zorgen de compacter en krachtiger geschreven songs (die overigens alsnog tot een dikke acht minuten kunnen duren) en een grote hoeveelheid aan kwalitatief hoogstaande black metal riffs ervoor dat het beluisteren van dit album een uiterst prettige aangelegenheid is. Songs als het titelnummer tonen aan dat Setherial ook gemakkelijk het tempo kan verlagen zonder dat daarbij aan intensiteit wordt ingeboet. In combinatie met het inzetten van subtiele, maar sfeerverhogende synthpartijen zorgt deze veelzijdigheid ervoor dat 'Ekpyrosis' de meest afwisselende release van deze band is. De krachtige en erg moderne productie en het vele facetten kennende drumwerk van Mysteriis verlenen het album bovendien een aura dat dicht in de buurt licht van Abigor's 'Fractal Possession', een album dat ook een flinke sprong voorwaarts bleek voor een band die gedoodverfd leek te zijn om langzaam weg te zakken in obscuriteit. Net als Abigor toon Setherial zich echter strijdbaar en zeer relevant anno 2010.

Nadat men zich door de meest duistere (of lichte?) dagen in het bestaan van de band moest worstelen, heeft Setherial de oude vorm weer hervonden en komt men terug met een album dat aantoont dat zelfs een voluit elementaire black metal band de sound kan uitbreiden zonder daarbij ook maar een klein beetje agressie achterwege te laten. Als er ooit een moment moet zijn voor Setherial om door te stromen naar de hoogste rangen in de black metal, dan is dat moment nu aangebroken.