Disbelief - Heal

Disbelief - Heal

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Wilmar : Toen ik de promo van het album 'Heal' van het Duitse Disbelief aan het binnenhalen was, vielen mij al een paar songtitels op die mij deden vermoeden dat het om een coveralbum zou gaan. Immers, 'The Eyes Of Horror' is een songtitel van Possessed's gelijknamige mini album, 'Welcome Home' is de openingstrack van King Diamond's album 'Them', 'Red Sharks' ken ik nog van het 'Transcendence' album van Crimson Glory en 'Love Like Blood' is van het door mij zeer gewaardeerde Killing Joke. Het was niet helemaal een cover-album. Er staan vier nieuwe songs op, drie covers en een nieuwe opname van een oud nummer, getiteld 'Shine'. En nu niet denken dat ze dat gecoverd hebben van De Toppers. Het is een 'original track', maar om te zeggen dat ik er een viriel geslachtsorgaan van krijg

Ook de vier nieuwe nummers, waaronder 'The Eyes Of Horror' zijn allemaal een beetje van hetzelfde allure. Heavy metal met een dikke death metal knipoog, zo nu en dan het tempo opvoerend naar thrash, maar voornamelijk blijft Disbelief hangen in de mid-tempo's, waardoor de band, ondanks de hese deathgrunt, toch meer als een heavy band aan doet in plaats van een death metal band. Op dat punt hebben ze een pluspuntje verdiend.

Maar dan ga je als band, met een staat van dienst die teruggaat tot 1992, jezelf vergrijpen aan covers van bands die stilistisch mijlen ver weg liggen van wat je band normaal doet, en wat ik dan nog erger vind is dat je met de beperkte middelen die je hebt gaat proberen zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Je krijgt dus een King Diamond cover met zang die klinkt alsof de arme man aan constipatie lijdt, een Crimson Glory cover die nog niet eens de glorie van het origineel kan evenaren en om over de Killing Joke cover maar te zwijgen, wat een droevenis. Transformeer de nummers dan naar je eigen stijl en maak er gewoon een zootje van. Dit is amateuristisch, dit hoort thuis in hardrockcaf Het Zonnige Varkentje in Schubbekutterveen, en niet op Massacre Records. Met het oog hierop is Disbelief inderdaad een goed gekozen bandnaam.