Sabaton - Coat Of Arms

Sabaton - Coat Of Arms

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : "Send away your trains, just on a one-way trip to hell, enter the gates, Auschwitz awaits!” Deze zin komt uit 'The Final Solution', één van de nummers van het nieuwe Sabaton album 'Coat Of Arms'. Waar hun vorige album 'Art Of War' een logische stap voorwaarts was is dat bij deze nieuwe CD niet anders.

Zoals bovenstaande quote al aangeeft is subtiliteit ver te zoeken bij deze Zweden en komen de nummers, die allen weer over oorlog gaan, lekker lomp en direct over. Geen onderwerp wordt geschuwd en met 'The Final Solution' geeft men nu ook de zwartste bladzijde uit onze menselijke geschiedenis de nodige aandacht, u weet wel welke neem ik aan. Andere onderwerpen zijn onder andere de slag om Midway in 'Midway', de oorlog tussen Italië en Griekenland tijdens WOII in 'Coat Of Arms', de opstand in Warschau in WOII in 'Uprising' en de gruwelijke efficiency van het Duitse Nazi leger en de gevolgen voor de soldaten in 'Wehrmacht'. Geen makkelijke kost dus, ook omdat al de teksten op getuigenissen van overlevenden gebaseerd zijn. Dat maakt de nummers echter wel boeiend en houden ze de aandacht goed vast. Dit is vooral het geval in 'The Final Solution'.

Muzikaal gezien is er ook niet veel veranderd, wie de vorige CD geweldig vond kan nu blind toeslaan. Vond je de vorige allen goed om als onderzetter te dienen, leg deze dan gerust ook op tafel. Men heeft er voor gekozen om de songs rond hetzelfde stramien vorm te geven en hetzelfde geluid mee te geven. Volledig inwisselbaar is dit album nu ook weer niet ten opzicht van het vorige album, ik vind de teksten beter uitgewerkt en de muziek klinkt wat bombastischer. En dat is nou juist de reden dat ik dit album beter vindt dan het vorige om het uitgesproken militaristische karakter van de muziek nog beter uitkomt. De marsritmes met dwingende ritmes en stampende drums komen agressief en ontoombaar over, gelijk een tank op weg naar Berlijn. Een ander klein verschil is het toegenomen keyboard gebruik. Er wordt zelfs een hele solo met keyboards gebracht. Dit ontkracht de muziek echter totaal niet. Dit gecombineerd met het feit dat de nummers net wat bruter en harder zijn is voor mij genoeg reden om van een sterk vervolg te spreken. De beste voorbeelden hiervan zijn 'Coat Of Arms' (lekker vlot, sterke melodie), 'Uprising' (zwaar, hard en bombastisch) en 'Screaming Eagles' (het beste nummer van de CD, erg hard, snel, agressief met een heel sterk refrein). Het zijn echter allen sterke power metal nummers die het op de autobahn erg goed zullen doen en het feit dat zanger Joakim Brodén eigenlijk helemaal niet kan zingen stoort nauwelijks.

Dus, wie 'Art Of War' geweldig vond kan zonder aarzelen toehappen, wie het niks vond kan dit lekker vergeten. Wie de band niet kent maar wel stevige, lompe, agressieve en militaristische power metal houdt kan dit zeker wel proberen. Dit is een sterk, niet verfijnd, melodieus, lomp en aanstekelijk metal album geworden. De scene heeft bands als Sabaton hard nodig. Ze staan weer op veel festivals dit jaar en in het najaar zijn ze in Nederland, zorg dat je erbij bent! O ja, en wie in verband met het gekozen onderwerp denkt met een (foute) politieke band te maken te hebben zit er gelukkig naast, alles is louter beschrijvend, een oordeel wordt niet gegeven. Er is in ieder geval geen sprake van rechts-extremistische denkbeelden.