Misery Index - Heirs To Thievery

Misery Index - Heirs To Thievery

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

William Kampen : Man, man, man! Eindelijk! Vanaf de eerste dat het vorige album 'Traitors'' te koop was, heb ik hem in mijn bezit en dezelfde dag heb ik hem nog grijsgedraaid. Geen wonder dus dat ik vol ongeduld zat te wachten op 'Heirs To Thievery', het nieuwe werk van deze heren.Voor mij stond het al buiten kijf dat dit album niet zou gaan tegen vallen, aangezien alles dat Misery Index tot zover heeft geleverd bij mijn favoriete albums hoort en inderdaad, ik had gelijk!

De agressieve, tot bijna wanhopige kwaadheid die je in het vorige werk hoorde, lijkt hier zijn toppunt te hebben bereikt en bijna zou ik het gevoel hebben dat meneer Netherton en zijn compagnons op ontploffen staan. Zelden hoor je nog zo'n intensiteit als dat je op dit album hoort, voornamelijk bij nummers als 'Day Of The Dead', 'The Illuminaught' en het titelnummer 'Heirs To Thievery'. Buiten het feit dat hier een razende combinatie van death metal, grindcore en hardcore op zijn opperbest wordt uitgevoerd, ben ik er ook sterk van overtuigd dat de emotie die de heren de muziek meegeven vrijwel onovertroffen wordt in dit genre. Het is niet dat er gewoon maar wat flink gas wordt gegeven op die instrumenten maar deze heren en met name oprichter Jason hebben dan ook daadwerkelijk flink wat gal te spugen over een hele hoop dingen. Voor geĆÆnteresseerden, meer hier over kun je vinden op het blog van Jason Netherton.

De zware, overweldigende riffs, geweldige drum partijen, de bulderende vocalen, alles waar Misery Index voor staat bekritiseert en ridiculiseert alle politieke onjuistheden en het onrecht dat zo aanwezig is in het hedendaagse leven. Nogmaals krijgt voornamelijk de belachelijk valse trotsheid van de Verenigde Staten de volle laag, het schandalige patriottisme, de schandalige cultuur waarin de mensen zich zonder verzet in leven, als kudde schapen alles maar accepteren zonder na te denken, in een land zichzelf toegeƫigend via moord en diefstal. Te alle tijde wordt er op dit album de volle laag gegeven op alles wat niet klopt en hoe wordt dat gedaan? Simpelweg geweldig. Geen enkel moment komt er een passage voorbij waarbij 'Heirs To Thievery' zijn intensiteit verliest. Net als de voorganger 'Traitor's zal dit album in gaan slaan als een bom! Geweldige plaat.