Trident - World Destruction

Trident - World Destruction

Label : Regain Records | Archiveer onder black/pagan metal

Ramon : Laat ik even beginnen met de verwarring weg te nemen, die wellicht ook bij het hoofdkwartier bestond: dit is niet de punk/hardcore Trident. Au contraire, mes amis, deze Trident houdt het midden tussen black en death metal, met flinke grind en thrash invloeden. Muzikaal gezien neigt de band al het meest naar black metal, dus gezien de teksten passen ze ook het meest in die hoek, maar het zou een diskwalificatie zijn als ik maar één stempel op zou plakken. En dat is ook niet zo verwonderlijk, als we even naar de line-up van dit Zweedse ensemble bekijken. Daar zien we namelijk als kwade genius in de band Johan Norman, die na een paar jaar afwezigheid het pad terug heeft gevonden. Voor de leemte maakte hij naam met Dissection, dat om overduidelijke redenen tot een halt is gekomen. Naast hem hebben we ook nog Tobias Sidegård, van Necrophobic. En samen doen ze niet bepaald hun best hun oude fans teleur te stellen.

We hebben dus bepaald niet met groentjes te maken, Norman wist met Dissection halverwege de jaren negentig de standaard te verleggen voor extreme death metal bands met een black metal insteek. Om die reden wilde hij ook niet over één nacht ijs gaan en zeker weten met een goede bezetting voor de dag te komen. Zo kon het gebeuren dat pas na drie jaar sinds de formatie er een compleet album staat. Maar dat is dan ook wel gelijk een killer van een debuut. De band geeft aan dat ze wel naar buiten moesten komen, omdat de ideeën die ze hadden te sterk werden om in de vergetelheid te laten geraken. Ik ben blij dat ze dit er mee gedaan hebben. De festival aanbiedingen stromen inmiddels binnen.