Lacrimas Profundere  - The Grandiose Nowhere

Lacrimas Profundere - The Grandiose Nowhere

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Elke twee jaar ligt er trouw een nieuw album in de rekken van Lacrimas Profundere, zelfs nu de band er een intens toerschema op nahield na de release van 'Songs For The Last View'. Ze deden een eerste Europese tournee als hoofdact en bleken zelfs succesvol in Rusland. Tussen al het reizen en optreden door vond gitarist Oliver Nikolas - de sympathieke hoofdcomponist van deze melancholieke act - nog tijd om nieuwe songs te schrijven. Men werkte voor de derde maal samen met producer John Fryer, ook bekend van HIM, Depeche Mode, Nine Inch Nails en Paradise Lost.

Met elk album groeide het succes van de band. Hun rock 'n' sad songs bleken hitpotentie te bezitten en singles en videoclips deden de verkoopcijfers stijgen. Het vorige album 'Songs For The Last View' betekende de introductie van nieuwe zanger Rob Vitacca. Toen had Christopher - vorige zanger en broer van Oliver - nog een aantal teksten geschreven, maar Rob heeft intussen zijn plekje in de band gevonden. Het nieuwe album is nog toegankelijker en vooral gefocust op aanstekelijke songs van drie à vier minuten. Zo kan elke nummer wel op single en zijn de hardere gitaren ook wat minder aanwezig dan op voorgaand werk. Decadentie druipt van de zang af en zo past Lacrimas Profundere tegenwoordig eerder in het rijtje van bands als Deathstars en The 69 Eyes. Met beide glam/gothic rockers heeft men trouwens getoerd de voorbije jaren.

Liefhebbers van donkere melancholie worden op hun wenken bediend. Bitterzoete liefdesliederen als 'Be Mine In Tears', het smekend en zeemzoet gezongen 'I Don't Care' of het zwoele 'Dead Heart Serenade' worden sensueel en met donkere, lage stem gezongen. Vlotte gothic nummers zijn er ook. 'The Letter' (begin met toetsen en strijkers), 'Her Occasion Of Sin' en 'Side' (hier horen we de hardste riffs) zijn uptempo songs die je al vlug meezingt. Afsluiter 'No Matter Where You Shoot Me Down' is een song die me meteen pakt, heel beklijvend gezongen. Ook al is 'The Grandiose Nowhere' een heel herkenbaar Lacrimas Profundere album, ik had Oliver graag wat meer horen loos gaan op zijn gitaar, of enkele minder veilige tracks aangetroffen. Anderzijds hoop ik dat Lacrimas Profundere met dit album nog meer wereldwijd succes kan oogsten. Dat hebben ze na jaren van noeste arbeid zeker verdiend.