DragonForce - Valley Of The Damned

DragonForce - Valley Of The Damned

Label : Noise Records | Archiveer onder

Ferdi : Terwijl andere bands zich blindstaren op de nadelen van het verschijnsel mp3, lacht de metalband DragonForce (voormalig: DragonHeart) vrolijk in haar vuistje. Medio 2000 plaatste de Londense groep haar kersverse demo op mp3.com, waar het uitgroeide tot een successtory. Via fora en chatrooms werd de naam van de band verspreid, en de demo werd tienduizend keer gedownload. De hype werd opgemerkt door Noise records, die de band na lang onderhandelen een contract onder de drakensnuit schoof. Het resultaat ligt vanaf 20 januari in de winkels: de debuutcd Valley Of The Damned. Waar de meeste bands op hun eerste cd klungelig en onervaren klinken, komt Dragonforce vooral professioneel en doordacht voor de dag. De acht nummers ademen namelijk kwaliteit uit. Doordachte arrangementen, helder gestructureerde opbouw en een uitmuntende instrumentenbeheersing maken deze cd een lekker muziekstuk. Het zijn gewoon ijzersterke progressieve powermetal nummers, met veelal uitstekend gitaarwerk. Overigens leunt de cd heel sterk op de demo van de band. Alle vijf de demonummers zijn namelijk aanwezig op deze cd. Aan de een is wat meer gewijzigd dan aan anderen: zo zijn de nummers Valley Of The Damend en Disciples Of Babylon voorzien van subtiele nieuwe stukjes, en is Black Winter Night zelfs helemaal opnieuw gearrangeerd. Voor oudere DragonForce-fans zal het wel een domper zijn dat de productie van deze cd eem stap terug is ten opzichte van de demo. Het drumwerk is door producer Tommy Hansen naar een hoger niveau getild, maar de overige bestanddelen hebben amper geprofiteerd van de langere opnamesessies of zijn er zelfs op achteruit gegaan. Dit geldt met name voor de zang, die door de toegevoegde echo en duidelijk hoorbare compressie aan kracht moet inboeten, en die de slaggitaren naar de achtergrond drukt. De demo klonk in vele opzichten beter dan deze cd, wat nooit de bedoeling kon zijn geweest. De cd komt geluidstechnisch nog het meest tot zijn recht tijdens de solo's van het gitaristentandem Herman Li en Sam. De lange solo's staan namelijk op een eenzaam niveau, en gaan geen moment vervelen. Dus ondanks het feit dat de productie beter had gekund is dit één van de beste debuut-cd's die ik in de afgelopen paar jaar heb gehoord. DragonForcet vestigt hiermee haar naam als uitstekende metalband, die op heldhaftige wijze de vloer aanveegt met menig stijlgenoot.