De Profundis  - A Bleak Reflection

De Profundis - A Bleak Reflection

Label : Kolony Music | Archiveer onder doom metal

Vera : Twee jaar geleden ontvingen we een mooi verzorgd promopakket uit Groot Brittanniƫ van de band De Profundis. Het debuutalbum 'Beyond Redemption' was in eigen beheer uitgebracht, maar de muziek was zo fantastisch dat ik voorspelde dat de opvolger vast via een label het licht zou zien. Dat is inderdaad het geval: in november tekende de in Londen verblijvende band een contract met Kolony Records en daarop verschijnt 'A Bleak Reflection'.

Er is intussen heel wat gebeurd en de ondernemerszin van de mannen leidde soms tot verrassende resultaten. Voorbeelden? Je gaat op tournee in eigen land met de Franse band Misanthrope en daaruit vloeit een distributiedeal met Holy Records uit voort. Een ander gevolg is dat 'A Bleak Reflection' kon opgenomen worden met producer Fernando Pereira Lopes (die deed ook het recentste Misanthrope album). Voor de mastering hield men het bij Tim Turan, net zoals het debuut. Een ander verrassend feit: De Produndis speelde in India in februari 2009 met o.a. Iron Maiden. Er volgde een deal met Sony BMG en het debuut werd in India uitgebracht. Ook in Roemeniƫ en Portugal heeft men inmiddels op de planken gestaan.

De Profundis werd opgericht in november 2005 door zanger Craig Land en gitarist Roman Subbotin. Ook tweede gitarist Shoi Sen is een vaste waarde, maar de ritmesectie is altijd onderwerp gebleven van talrijke veranderingen. Dit album is ingespeeld door Arran McSporran op bas en Nick Tingle achter de drums. 'A Bleak Reflection' heeft een melancholiek doom karakter, maar death en black invloeden zorgen voor de nodige peper in de reet. Zeventig minuten prachtige death/doom metal is dit met een meer dan gemiddelde technische complexiteit. Vooral de fretloze baspartijen zijn vooraan in de mix geplaatst, maar ook een rijke waaier aan melodieuze gitaarsolo's slingert zich door de lange composities. 'The Ephemerial Burden' sluipt nederig je kamer binnen met piano, tokkelende gitaren en een vioolstrijkje. Lieflijkheid die ruw verstoord wordt vanaf de zware riffs van 'Ablaze In Autumn's Fire'. Craig Land heeft een lage, grofkorrelige grom, enigszins te vergelijk met Matt Lawson van The Prophecy, maar buiten gesproken en gefluisterde fragmenten doet hij geen cleane vocalen. Wel een schreeuwerige variant die dan weer een snuifje black in de muziek brengt, samen met de pittige acceleraties. De heilige doom Drievuldigheid van Yorkshire laat sporen na, maar De Profundis heeft een specifiek geluid. De lange songs zitten vol breaks met kalme passages en gastmuzikant Pippa Mason voegt enige celloklanken toe (outro 'The Mourner'). 'Longing' is een instrumentaal nummer waar zelfs wat klassieke en jazzy invloeden opduiken. Vooral 'Cease To Be' is van een ongelofelijke schoonheid en intensiteit. Ondanks het complexe karakter is er veel ruwheid behouden. De band toert weldra door Europa met Ragnarok en Noctum. Ondergetekende is van de partij!