Detonation - An Epic Defiance

Detonation - An Epic Defiance

Label : Eigen beheer | Archiveer onder

Michiel B. : Het Utrechtse Detonation heb ik reeds bij een optreden in Bussum in 1999 leren kennen. Ik hou het er maar op dat ik het die dag te druk had met zaken te regelen voor mijn eigen toenmalige bandje Dark Rivers Flow (Detonation speelde kort voor ons) want veel van het optreden van Detonation staat me niet meer voor de geest. Eind 2001 gaf de band tijdens het Heavy X-mas festival in de kleine zaal van de 013 een dusdanig knallend optreden weg mijn interesse voor het te verschijnen "An Epic Defiance" flink werd aangewakkerd. Na de release ervan heb ik ook maar meteen het schijfje via de site van de band besteld en toeval of niet, nota bene op mijn eigen verjaardag plofte het op mijn deurmat.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Het is een godvergeten schande dat een band als Detonation nog niet is opgepikt door een fatsoenlijk label!! Als er werkelijk een band op deze wereld rondloopt die de oude At The Gates sfeer weet uit te ademen dan zijn zij het wel. Kolere.. Na het kortstondige intro rossen er 11 bijzonder goed geproduceerde Gothenburg/AtG-style death/thrash nummers door mijn luidsprekers. 3 kwartier lang gooit de band alle remmen los. Drummer Thomas leidt de band naar ongekende hoogte met zijn retestrakke drumwerk, zanger/gitarist Koen schreeuwt de longen uit zijn lijf en samen met collega gitarist Mike doet hun prachtige 2-stemmige gitaarwerk me vermoeden dat beide heren Zweedse voorouders hebben.

Kortom, "An Epic Defiance" gaat bijzonder hoog eindigen in mijn jaarlijst van 2002 en het lijkt me erg sterk dat Detonation nog lang zonder deal zal blijven zitten. Nu In Flames en Dark Tranquillity op hun laatste platen een beetje de weg kwijt lijken te zijn is "An Epic Defiance" een meer dan goed alternatief te noemen. Wederom een Nederlandse band om trots op te zijn. "An Epic Defiance" is voor 13 euro te bestellen via de website van de band. Collega Peter B, lezen we even mee?