Skyforger - Kurbads

Skyforger - Kurbads

Label : Metal Blade | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Skyforger is toch wel n van de vaandeldragers van de pagan metal, en n van de eerste bands uit het voormalige Oost Europa die voet kregen in West Europa, ook omdat ze een sterk eigen geluid hebben. Met name een album als 'Perkonkalve' (Thunderforge) uit 2003 is een album dat ik nog steeds veel draai. Sinds 2005 bleef het, met de verzamelaar 'Semigall's Warchant' als laatste album, erg rustig in de studio: de band was echter wel veel op de Europese podia te zien, waarbij ook Nederland regelmatig werd aangedaan. En nu is er dan eindelijk na zeven jaar een nieuw studioalbum getiteld 'Kurbads', dat volgens de berichten vooraf gewoon als "typisch Skyforger zou klinken, ondanks dat men nu getekend is door het grote Metal Blade en niet meer bij Folter zit.

Eigenlijk kan je stoppen met het lezen van deze review, want de berichten kloppen: 'Kurbads' is Skyforger, Skyforger en nog eens Skyforger. De zeven jaar pauze hebben geen noemenswaardige verandering in de muziek van deze sympathieke band gebracht. Critici zullen zeggen dat men op veilig speelt, en de fan krijgt waar hij of zij op hoopt. Skyforger is al lang bezig en als zodanig is het dan ook niet verwonderlijk dat zij veel meer heavy metal in hun geluid hebben - al zegt men vooral benvloed te zijn door de eerste Scandinavische black metal releases - dan de bands die uit de black metal of power metal hun weg naar de heidense scene hebben gevonden: een bewijs hiervan is ook dat op dit 'Kurbads' een paar hele mooie gitaarpartijen staan en typische metal riffs, zoals op het afsluitende titelnummer), maar natuurlijk worden de folkloristische instrumenten evenmin geschuwd ('Son Of The Mare' de eerste promotionele video en daarom typisch Skyforger: episch en met een flink gebruik van fluit en doedelzak). En ook de samenzang is gebleven, zoals bijvoorbeeld op 'In The Yard Of The Father', al lijkt het soms uitgesproken door koekiemonster qua stemgeluid.

Omdat het album weinig verrassingen kent zal de score u wellicht tegenvallen, maar het is gewoon een goed album: laat daar geen misverstand over bestaan. Een echt goed album gaat namelijk niet vervelen na een paar keer draaien en dus is 'Kurbads' een goed album, al mis ik wel een beetje de oude atmosfeer. Misschien was zeven jaar te lang, omdat de band alle tijd heeft gehad aan de nummers te werken, waardoor de spontaniteit een beetje is "weggeproduceerd. Wat dat betreft is 'Kurbads' wel een beetje te vergelijken met het 'All Shall Fall' van Immortal: een prima album, maar na zo'n lange periode van rust had je stiekem toch op iets meer gehoopt met iets meer tomeloze energie. Maar misschien komt dat ook wel door de diverse overdonderende live-optredens van de band die ik heb gezien, wie weet.