Pro-Pain - Absolute Power

Pro-Pain - Absolute Power

Label : AFM Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : Herkenbaarheid is een kenmerk waar veel fans gretig naar verlangen en menig band dankbaar gebruik van maakt. Als er een act is waar herkenbaarheid een zekerheidje is, is het wel Pro-Pain. Al jaren komen ze met hun typische mix van hardcore, groove en metal en het zal de liefhebbers niet verbazen als ik zeg dat op de twaalfde release van het viertal, 'Absolute Power', dit niet anders is.

Nu schuilt in herkenbaarheid echter ook één groot gevaar: voorspelbaarheid. En dat gaat op de lange termijn veelal extreem vervelen. Maar dat is precies wat Pro-Pain keer op keer weet te voorkomen. Zonder ook maar iets van de typische kenmerken los te laten, kent elk album genoeg diversiteit om te blijven boeien. En ondanks dat de grote lijn wordt doorgetrokken op dit 'Absolute Power', kent het album ook kleine verschillen. Kende 'No End In Sight' in tracks als 'Hour Of The Time' and 'To Never Return' heuse meebrullers waarvan het refrein nog uren lang bleef nagalmen, op het nieuwe 'Absolute Power' is afscheid van de wat zoetere refreintjes genomen en klinkt de band weer ouderwets furieus. De melodie, die op de vorige albums wat meer de vrijheid kreeg, is wat teruggedrongen, waarmee intensiteit en rauwheid weer wat terrein herwonnen hebben. Voor de één een reden tot juichen, een ander zal het als een stap terug zien. En natuurlijk duikt er ook op dit album weer een gast op: Schmier (Destruction) komt op 'Stand My Ground' ook nog een deuntje meebrullen.

Herkenbaarheid, de afwisseling en het pakkende geluid doen je steeds weer doen terugkeren naar deze band. Liefhebbers van het eerdere materiaal kunnen dit 'Absolute Power' dan ook zonder enige aarzeling blind aanschaffen.