Pretty Maids - Pandemonium

Pretty Maids - Pandemonium

Label : Frontiers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het laatste wapenfeit 'Wake Up To The Real World' van de Deense band Pretty Maids dateert al van januari 2007, dus het werd hoog tijd dat er weer wat nieuw materiaal in omloop gebracht werd. Dat gebeurt nu met deze 'Pandemonium' plaat, die de positieve tendens die al bij 'Wake Up To The Real World' bemerkt werd, gewoon doorzet. De lange periode van inactiviteit heeft de band duidelijk goed gedaan, want het nieuwe song materiaal klinkt aan de ene kant erg fris en melodieus, maar aan de andere kant toch ook lekker heavy.

Titelnummer 'Pandemonium' opent erg sterk en is een heavy, doch catchy nummer met een beresterke riff als basis. Ik moet trouwens toch constateren dat gitarist Ken Hammer de nodige prima melodieuze riffs heeft neergezet, waardoor de plaat als geheel een erg aangename luister-ervaring is. De band heeft in de persoon van Morten Sandager sinds kort ook een vaste keyboard-speler in de gelederen, wat tot gevolg heeft dat de rol van de keyboards een stuk groter is geworden, wat weer tot gevolg heeft dat 'Pandemonium' veel melodieuzer is geworden dan menig ander Pretty Maids album. Luister maar eens naar het afwisselende 'I.N.V.U.' bijvoorbeeld of naar 'Little Drops Of Heaven', die tesamen met de ruigere tracks 'Cielo Drive' en 'Pandemonium' toch wel tot het beste materiaal behoren wat 'Pandemonium' te bieden heeft. Verder is er absoluut nog geen slijtage te bespeuren op de stembanden van zanger Ronny Atkins en heeft producer Jacob Hansen de plaat een erg goed en transparant geluid meegegeven. Mijn statement uit 2007 dat Pretty Maids nog nooit een slechte plaat heeft uitgebracht blijft dus na deze 'Pandemonium'-release nog fier overeind staan.